Vijftig jaar metro Rotterdam expositie

RET geeft geschiedenis 50 jaar metro weer met historisch foto’s

Vijftig jaar geleden reed er voor het eerst een metro in Rotterdam. Het was met zes kilometer lengte de kortste metrolijn van de wereld. Ondertussen is de lijn tachtig kilometer lang geworden en is het tijd voor een terugblik. RET vierde deze mijlpaal vrijdag en maakte voor de gelegenheid een mooie tijdlijn van de geschiedenis van de metro.

In 1961 begon de aanleg van de nieuwe metrolijn. Vijf jaar later werd door de Nederlandse firma Werkspoor 27 rijtuigen gemaakt, die bij de remise aan de Hilledijk werden gestald. De eerste metro reed 80 kilometer per uur en was maximaal 116 meter lang. Per metro konden maximaal 1160 passagiers worden vervoerd.

In 1968 werd de metrolijn geopend door prinses Beatrix en prins Claus, samen met burgemeester Thomassen en RET-directeur Van Leeuwen. Elke Rotterdammer kreeg een gratis kaartje voor een eerste kennismaking met het nieuwe openbaar vervoer in de stad. De lijn werd uiteraard uitgebreid en dat gebeurde dan ook in 1970. De lijn reikte dan richting het zuiden tot aan station Slinge. Een paar jaar later, in 1974, volgden Rhoon, Poortugaal en Hoogvliet, met als eindstation Zalmplaat.

(Tekst gaat verder onder foto)Vijftig jaar metro Rotterdam expositie foto prinses Beatrix en prins Claus eerste metrorit (aangepast)

Nieuw materieel

Er werd nieuw materieel in gebruik genomen in 1980. De MG2 kreeg gezelschap van de SG2, die zowel op A, B en C lijn gaat rijden. Ook van dit voertuig werden 71 exemplaren in dienst genomen. Vanaf 2002 werden bovendien nog achttien voertuigen in gebruik genomen van het verder ontwikkelde type SG2/1.

In 1982 werd ook de oost-westlijn geopend. Op dat moment reed de metro van station Coolhaven naar station Capelsebrug, maar een jaar later volgde als de eerste verlenging van het tracé naar Binnenhof en in 1968 reed de metro tot aan Marconiplein. Ook de noord-zuidlijn werd opnieuw uitgebreid en in 1985 werd het nieuwe eindstation De Akkers geopend. In 1994 volgde de aanleg van de lijn richting Capelle aan de IJsel, naar station De Terp. In 2000 kreeg Spijkenisse een aansluiting naar Schiedam.

(Tekst gaat verder onder foto)Vijftig jaar metro Rotterdam expositie (aangepast)

Vernieuwing

Twaalf jaar geleden, in 2006, volgde een vernieuwing van het materieel. In 2006 werd het type RSG2 in gebruik genomen, in 2008 opgevolgd door RSG3 die nog steeds rijdt. In 2009 volgde het type SG3, waarvan er 42 in dienst zijn genomen. De laatste vernieuwing was de HSG3, waarvan er sinds 2015 22 in gebruik zijn.

In 2010 volgde het (tot nu toe) laatste grote project voor de RET. In december van dat jaar wordt de RandstadRail in gebruik genomen vanaf het nieuwe metrostation in Rotterdam Centraal Station. Vanaf dat moment konden reizigers niet alleen met de trein naar Den Haag, maar ook met de lightrail. De Hofpleinlijn verviel.

(Tekst gaat verder onder foto)RandstadRail, metroverbinding

Bekijk hier de foto’s van het opknappen van de oude metro. De tijdlijn van de RET is hier terug te vinden.

Lees ook:

Expositie ’50 jaar metro Rotterdam’ feestelijk geopend

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.