Treinen van Arriva en NS op het station in Groningen

ProRail werkt aan snelle treinen van Noord-Nederland naar Randstad

Spoorbeheerder ProRail en NS hebben plannen om snelle, rechtstreekse treinen tussen de steden Groningen en Leeuwarden en de Randstad te laten rijden. Volgens directeur Pier Eringa zal daardoor uiteindelijk de reistijd tussen bijvoorbeeld Groningen en Amsterdam of Leeuwarden en Utrecht halveren. Dat meldt de topman van ProRail aan de Leeuwarder Courant.

Op dit moment duurt het zeker twee uur om vanaf Groningen naar Amsterdam te reizen. Daarbij is bovendien minimaal één overstap nodig. Door de treinen sneller te laten rijden en geen tussenstops te laten maken, wordt echter de verbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad beter.

Verbinding Randstad

Een goede bereikbaarheid is belangrijk, meent de topman bij ProRail. “Het is belangrijk dat we nadenken hoe we steden als Groningen en Leeuwarden een snellere verbinding kunnen geven met de Randstad”, aldus Eringa. “Als we met een snellere en vooral directe verbinding die steden dichterbij brengen, doe je ook echt wat voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland.”

Overigens is het nu nog niet de bedoeling om de hele dag deze snelle treinen in te zetten. Eringa denkt nu aan een snelle, rechtstreekse trein die één of twee keer tijdens de spits wordt aangeboden. Daarnaast denkt de spoorbeheerder ook aan een hogere frequentie. In eerste instantie gaat het om een tienminutentrein, maar op langere termijn denkt ProRail dat een frequentie van elke vijf tot zeven minuten een trein. “Dat wordt gewoon de realiteit”, aldus Eringa.

Budget

De topman laat bovendien weten dat een groot deel van deze plannen te realiseren is met het budget dat er nu is. Dit komt mede door de inspanningen van ProRail zelf om effectiever te werken. Op die manier blijft er meer geld over om te investeren in het spoor. Maar er is wel degelijk geld nodig voor de bereikbaarheid van Nederland. Er zijn miljarden nodig voor extra rails en perrons.

Hoewel deze plannen al zijn besproken met NS, moet ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hier nog goedkeuring aan geven. Daarom is het de verwachting dat het nog wel een aantal jaar zal duren, voordat deze rechtstreekse treinen echt gaan rijden.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

1 reactie op “ProRail werkt aan snelle treinen van Noord-Nederland naar Randstad”

Tjerk Bekius|16.02.18|00:23

Weer een idee die nooit wordt volbracht, zowel voor het Zuiden als het Noorden.
3 provincies in het Noorden gaan over 2 sporen Zwolle / Meppel als er iets gebeurd dan zijn de 3 provincies weer afgestoten van Nederland. een stad als Drachten waar blijft het spoor. Het beste is een nieuw spoor van Lelystad Heereveen Drachten Groningen. Dan hoeft de 2e spoorbrug bij Zwolle er ook niet te komen. Het is ook beter voor NedTrain in Onnen dan kun je van 2 kanten met materieel komen voor onderhoud.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.