Intercitytrein, station Rotterdam Centraal

Vanaf 2025 iedere vijf minuten een trein tussen Den Haag en Rotterdam

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat trekt ruim driehonderd miljoen euro uit om het spoor op het traject Den Haag – Rotterdam geschikt te maken voor het rijden met acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting. Hierdoor kunnen reizigers op dit traject straks iedere vijf minuten een trein nemen.

De intensievere benutting van het spoor is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. De extra treinen gaan vanaf de dienstregeling van 2025 rijden. De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid.

Capaciteit verhogen

Nu de spoortunnel in Delft af is, kan de capaciteit op het spoor flink worden vergroot. Dit is goed nieuws voor alle reizigers tussen Den Haag en Rotterdam, die met het hoge aantal treinen dat straks op dit traject kan rijden een haast metro-achtige verbinding krijgen. Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting door treinen die vaker per uur gaan rijden. Sinds december 2017 rijden er tussen Amsterdam en Eindhoven zes in plaats van vier intercity’s per uur per richting en tussen Utrecht en Houten Castellum rijden nu zes in plaats van vier sprinters tijdens de spits.

Vorige week maakte de bewindsvrouw bekend ook 43,3 miljoen euro uit te trekken om hoogfrequent te gaan rijden tussen Nijmegen en Schiphol, en Breda en Eindhoven.

Uitbreiding spoor

Van Veldhoven: “Het aantal treinreizigers neemt snel toe. Zeker in de Randstad, waar de bevolking de komende tien jaar met een half miljoen mensen groeit. Door nu te investeren in uitbreiding van het spoor, zorgen we ervoor dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ook in de toekomst comfortabel de trein kunnen pakken. En met het grote aantal treinen dat hier straks gaat rijden, hoeven reizigers ook nooit langer dan een paar minuten te wachten.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Vanaf 2025 iedere vijf minuten een trein tussen Den Haag en Rotterdam”

Stoffel Bos|05.02.18|10:49

Dan wordt het toch hoog tijd dat NS meer materieel gaat bijbestellen.
Om Amsterdam-Den Bosch te kunnen doen, zit o.a. Zwolle-Utrecht met D-Dar sloopstellen die meer dan dagelijks uitvallen.
PHS op meer trajecten gaan ze niet opvangen met het materieel dat nu in bestelling staat.

Marc Busio|07.02.18|13:46

Zou het niet verstandig zijn om ook maar meteen het traject Delft-Zuid Schiedam viersporig te maken? Die paar kilometer te midden van de weilanden zullen wat kosten betreft in het niet vallen bij wat er tussen Rijswijk en Delft-Zuid wordt verspijkerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.