Koperdiefstal spoor vangst politie Utrecht

Aantal koperdiefstallen op het spoor historisch laag

Het aantal koperdiefstallen is historisch laag, volgens ProRail. In 2017 waren er 130 gevallen van (poging tot) koperdiefstal, het laagste aantal van de afgelopen tien jaar. Als gevolge van koperdiefstal raakten 1412 treinen vertraagd. De kosten van de schade liepen op tot 550.000 euro.

ProRail zegt dat het dalen van de koperdiefstal te danken is aan hun totale aanpak. Er zijn op meer plekken hekken geplaatst langs het spoor. Ook worden nachtelijke controles van beveiligers met honden uitgevoerd en surveilleren boa’s.

De samenwerking met politie is verbeterd: alle incidenten worden ingevoerd in de big data-app van ProRail. Via de app kan de politie ‘hotspots’ gemakkelijker identificeren. Langs het spoor staan camera’s met infrarood en bewegingsmelders. ProRail heeft omwonenden opgeroepen om verdachte situaties te melden.

Minder koper

ProRail probeert het gebruik van koper te verminderen. Daar waar nog wel koper wordt gebruikt, minimale hoeveelheden toegepast waardoor er meer moet worden gestolen om dezelfde opbrengsten te krijgen. Dat geeft politie extra tijd om de dieven op heterdaad te betrappen.

De spoorbeheerder zegt ook koper op sommige plekken te vervangen door aluminium, bijvoorbeeld op stations die op dit moment worden gebouwd of verbouwd. Dit materiaal geleidt minder goed dan koper, maar is minder kostbaar en daarom minder aantrekkelijk voor dieven.

Het koper dat bij het spoor gebruikt wordt is daarnaast bewerkt met synthetisch DNA, zodat de afkomst van het koper kan worden bepaald. Daardoor weet de handelaar dat het metaal op oneerlijke wijze is verkregen.

Schade

Als koper wordt gestolen, kunnen wissels en seinen gedeeltelijk of geheel niet meer worden bediend. Bovendien is het kostbaar: in 2017 kostte het 550.000 euro om de schade te herstellen, maar het herstel duurt ook vaak uren. In die tijd kunnen er weinig tot geen treinen op de getroffen trajecten rijden.

Niet alleen het voorkomen van koperdiefstal is belangrijk: ook probeert de spoorbeheerder hinder van eventuele diefstallen terug te dringen. Dat lijkt te lukken: in 2016 had 25 procent van de treinen die over geraakte tracés reden last van hinder, in 2017 was dat 18 procent. Volgens ProRail is dat mede te danken aan de bijsturing van treinverkeersleiders.

Actie Koperslag

Ook draagt een landelijke actie bij aan de daling van koperdiefstal. In 2012 bereikte koperdiefstal op het spoor een hoogtepunt: er werd 516 keer geprobeerd koper te stelen. De schade was dan ook groot en had een totale waarde van bijna 3 miljoen euro. In een poging de diefstallen een halt toe te roepen, sloegen ProRail, het ministerie van Veiligheid en Justitie, de metaalbranche en het OM de handen in een met Actie ‘Koperslag’.

Zo zijn schroothandels verplicht om naar een identiteitskaart te vragen als iemand koper aanbiedt. De Metaal Recycling Federatie verspreidt berichten onder schroothandelaren wanneer bijvoorbeeld koperen kunstwerken of urnen van begraafplaatsen zijn gestolen.

Bovendien wordt tijdens de strafrechtelijke vervolging meer rekening gehouden met de gevolgen die koperdiefstal voor het spoor en reizigers kan veroorzaken. In de praktijk betekent dit dat er hogere straffen worden uitgedeeld. De koperdieven die nu nog ‘werkzaam’ zijn in Nederland maken vaak deel uit van professionele bendes uit Oost-Europa, volgens ProRail.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.