Nieuwe meetmethode spoort schade in hoogspanningskabels op

ProRail en spooraannemer VolkerRail passen een nieuwe methode toe om beschadigingen en zwakke plekken in hoogspanningskabels tijdig op te kunnen sporen. Dat betekent dat slechte kabeldelen en verbindingen kunnen wordt gevonden, nog voordat ze voor stroomuitval gaan zorgen.

Het spoor in Nederland dat door ProRail wordt beheerd bestaat uit ondergrondse hoogspanningskabels over een lengte van ongeveer zeshonderd kilometer. Deze kabels onder de grond zorgen er voor dat treinen via de bovenleiding continue stroom krijgen om te rijden. Als zo’n kabel beschadigd is geraakt, door bijvoorbeeld graafwerkzaamheden, dan kan dat hinder voor het treinverkeer met zich meebrengen.

Treinuitval

Niet in alle gevallen leidt de schade direct tot uitval van treinen. ProRail en Inspectation (onderdeel van VolkerRail) werken in Zuid-Holland samen aan een methode om kabels snel en efficiënt te kunnen ‘doormeten’, om tijdig schade op te kunnen opsporen die tot treinverstoringen kunnen leiden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.