Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris: spoorvervoer niet duurder door omvorming ProRail

De kosten van het spoorvervoer en het treinkaartje mogen niet hoger worden door de structuurwijziging van ProRail. Dat stelde staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat woensdagmiddag naar aanleiding van zorgen die hierover eerder op de dag waren geuit tijdens een hoorzitting. 

Tijdens deze hoorzitting gaven meerdere deskundigen woensdagochtend aan ongerust te zijn over hogere kosten die mogelijk om de hoek komen als ProRail bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt ondergebracht, onder meer op het gebied van fiscale voordelen. ProRail mag nu nog als besloten vennootschap (bv) btw aftrekken. Als de spoorbeheerder eenmaal onder het Rijk valt, kan dit niet meer. Als het Rijk besluit dit te compenseren, dan wordt het mogelijk teruggefloten door Brussel omdat dit als ongeoorloofde staatssteun wordt gezien.

Belangrijke voorwaarde

Van Veldhoven gaf aan het als “belangrijke voorwaarde” te zien dat reizigers en vervoerders niet de prijs betalen voor de verandering. Volgens de staatssecretaris is het ministerie samen met ProRail aan het kijken hoe de fiscale gevolgen niet bij de reizigers en vervoerders terechtkomen. ProRail-directeur Pier Eringa gaf eerder op de dag aan dat de btw-kwestie een “hele lange studie” is die “niet heel makkelijk is”.

Van Veldhoven gaf aan dat de omvorming van ProRail tot een publieke organisatie binnen deze regeerperiode klaar moet worden afgerond. De spoorbeheerder ontvangt jaarlijks ruim twee miljard euro subsidie. SP en PVV in de Tweede Kamer zijn tegenstander van de structuurwijziging van ProRail. Ook de spoorsector is faliekant tegen.

Lees ook:

‘Kosten spoor stijgen bij nationalisering ProRail’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Staatssecretaris: spoorvervoer niet duurder door omvorming ProRail”

Pat Rick|01.02.18|11:03

Het is ondenkbaar dat de BTW een wezenlijke verbetering van het spoor in de weg staat en leidt tot een status quo. Het eco-systeem op het spoor moet zo ingericht worden dat de samenwerking vergroot wordt en de kosten worden verlaagd, door incentives anders te leggen. Die moeten gericht zijn op maximalisatie van de bijdrage per kosteneenheid. De incentives van Prorail (en wellicht ook andere spoorbedrijven) lijken nu juist het tegenovergestelde te doen. Zie Fyra, Kamperlijn, HSL-zuid, Hoekse Lijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.