Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor zelfrijdende treinen

De proef met een zelfrijdende trein op de Betuweroute is weer een stap dichterbij. Alstom en ProRail ondertekenden vorige week een contract, waarin afspraken zijn vastgelegd over de nog uit te voeren proef op de goederenspoorlijn. Rotterdam Rail Feeding (RRF), de goederenvervoerder die Automatic Train Operation (ATO) gaat beproeven, ondertekent het contract deze week. Naar verwachting gaan de drie partijen eind 2018 geautomatiseerd proefrijden op de Betuweroute.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor zelfrijdende treinen”

Simon Osinga|22.01.18|17:50

En dan komt de duitse grens???

Arco Sierts|22.01.18|18:55

@Simon: dat is nou precies het voordeel van ERTMS als technische basis van Automatic Train Operation.

Zowel DB Netze, SBB als Infrabel kunnen dit in de toekomst ook op hun netwerkdeel implementeren, zonder dat het technische wiel weer opnieuw uitgevonden moet worden. Dat was ook exact wat we in gedachten hadden binnen de Railforum-werkgroep ‘Dotteren Groene Golf’: innovatie van Traffic Management binnen ERTMS-kaders. Daarmee wordt ERTMS eindelijk wat de 3e en 4e letter altijd al beoogden.

Simon Osinga|23.01.18|00:49

Begrijp mij niet verkeerd ben zelf nl/dld mcn maar zolang wij nog worden geconfronteerd met armseinen en eilandjes met fahrdienstleiters met hun eigen zienswijze denk ik dat het bij de grens klaar is moet er toch een mcn mee voor venlo kaldenkirchen of zevenaar emmerich.
Dat het met ects cq lzb mogelijk is trein zonder mcn te rijden is duidelijk maar ben bang dat dit nog heel lang gaat duren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor zelfrijdende treinen | SpoorPro.nl

Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor zelfrijdende treinen

De proef met een zelfrijdende trein op de Betuweroute is weer een stap dichterbij. Alstom en ProRail ondertekenden vorige week een contract, waarin afspraken zijn vastgelegd over de nog uit te voeren proef op de goederenspoorlijn. Rotterdam Rail Feeding (RRF), de goederenvervoerder die Automatic Train Operation (ATO) gaat beproeven, ondertekent het contract deze week. Naar verwachting gaan de drie partijen eind 2018 geautomatiseerd proefrijden op de Betuweroute.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Alstom, RRF en ProRail tekenen contract voor zelfrijdende treinen”

Simon Osinga|22.01.18|17:50

En dan komt de duitse grens???

Arco Sierts|22.01.18|18:55

@Simon: dat is nou precies het voordeel van ERTMS als technische basis van Automatic Train Operation.

Zowel DB Netze, SBB als Infrabel kunnen dit in de toekomst ook op hun netwerkdeel implementeren, zonder dat het technische wiel weer opnieuw uitgevonden moet worden. Dat was ook exact wat we in gedachten hadden binnen de Railforum-werkgroep ‘Dotteren Groene Golf’: innovatie van Traffic Management binnen ERTMS-kaders. Daarmee wordt ERTMS eindelijk wat de 3e en 4e letter altijd al beoogden.

Simon Osinga|23.01.18|00:49

Begrijp mij niet verkeerd ben zelf nl/dld mcn maar zolang wij nog worden geconfronteerd met armseinen en eilandjes met fahrdienstleiters met hun eigen zienswijze denk ik dat het bij de grens klaar is moet er toch een mcn mee voor venlo kaldenkirchen of zevenaar emmerich.
Dat het met ects cq lzb mogelijk is trein zonder mcn te rijden is duidelijk maar ben bang dat dit nog heel lang gaat duren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.