Storingsteam van ProRail helpt op 11 december tijdens sneeuwstorm passagiers uit gestrande trein. Foto: ProRail

ProRail: voorbereidingen op winters weer waren op orde

ProRail was in december wel degelijk voorbereid op het winterse weer, volgens woordvoerder Jaap Eikelboom. Eerder deze week kreeg de spoorbeheerder kritiek niet voorbereid te zijn op de grote hoeveelheid sneeuw die viel op 10 en 11 december. In de Tweede Kamer werd staatssecretaris Stientje van Veldhoven woensdag gevraagd om hier uitleg over te geven. Elke dag waren er vijftig wisselstoringen, waardoor honderden treinen uit vielen.

Op 10 en 11 december gaf het KNMI code rood af wegens de grote hoeveelheid sneeuw die eraan kwam. Het sneeuwdek stapelde zich in sommige plekken op tot wel 30 centimeter hoog. De NS reed een aangepaste dienstregeling op deze dagen, om meer ruimte te maken om eventuele problemen op het spoor zo snel mogelijk op te lossen.

Maar toch reden veel treinen uiteindelijk niet. Vooral rondom Amsterdam, Utrecht, Zaandam, Den Haag en Schiphol was het treinverkeer beperkt. Op Schiphol werden zelfs veldbedden neergezet voor gestrande reizigers. Op maandagavond waren er zestig storingen meldde de NS, de meeste daarvan waren wisselstoringen.

ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom geeft toe dat veel wissels het niet deden: “Eerder vorig jaar liepen we alle 5500 wissels met wisselverwarming langs en waar ze niet werkten, stelden we herstelplannen op. Maar er kan ook in de tussentijd iets kapot gaan. Natuurlijk proberen we alles direct weer te repareren, maar dat is niet van te voren in te schatten. Maar om nou te zeggen dat dat betekent dat we niet winterklaar waren, nee, daar kan ik me niet in vinden.”

Winterklaar

Eikelboom benadrukt dat winterklaar zijn over veel meer gaat dan alleen de verwarmde wissels. “We hebben tijdens de winterse dagen tientallen sneeuwploegen ingezet die het spoor en de wissels sneeuwvrij maakten. Er waren extra monteurs om storingen zo snel mogelijk op te lossen. We draaiden met de vervoerders een aangepaste dienst en we hadden storingsploegen en wegsleep-locomotieven op stand-by staan. De verwarmde wissels zijn niet de heilige graal om alles goed te laten verlopen.”

Daarom had ProRail tijdens de code rood dertig mobiele en drie vaste storingsploegen bij Amsterdam Sloterdijk, Zaandam en Amersfoort ingezet. “Op een paar cruciale punten hadden we vaste ploegen neergezet. Een paar honderd man was in de sneeuw dag en nacht bezig om te zorgen dat alles gewoon reed. Ook terwijl wij lagen te slapen.”

Elektrische verwarming

Twee derde van alle wisselverwarming opereert nog op gas, maar ProRail is bezig om over te stappen op elektrische verwarming. “Wissels met gasverwarming kunnen door van treinen vallend ijs of heftige sneeuwval in combinatie met wind verstopt raken. Vandaar dat ProRail overschakelt naar de betrouwbaardere variant van elektrische wisselverwarming, die ook nog eens duurzamer is.”

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zei woensdag tijdens de commissievergadering Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer dat ProRail constant bezig is met dit project. “We hebben ongeveer 7000 wissels in Nederland waarvan er ongeveer 5500 op cruciale plekken liggen. Er is een continue vervanging wanneer de wissels einde levensduur zijn, zo stelde zij. “We willen dit allemaal zo goed mogelijk geregeld hebben.” Van Veldhoven gaf aan met ProRail in gesprek te gaan over of dit op sommige trajecten versneld kan worden.

Eikelboom bevestigt dat een deel van de wisselstoringen wissels met nieuwe elektrische verwarming trof. “We hebben in de afgelopen maanden het warmtesysteem bij ongeveer 1000 wissels nog vervangen. Of de storingen veroorzaakt waren door die werkzaamheden, of dat er iets niet goed was afgestemd, dat moeten we nog analyseren.”

Blok ijs

Bovendien is de spoorinfrastructuur nu eenmaal gevoelig voor het weer, benadrukt de woordvoerder. “De wisselverwarming werkt prima als er weinig sneeuw valt, maar is niet bestand tegen 30 centimeter sneeuw. Je kan helemaal voorbereid zijn, maar vervolgens rijdt er ergens een trein en valt daar een blok ijs vanaf. Dat moet je toch gaan repareren.” Daarom is het niet mogelijk om te garanderen dat het volgende keer wel goed gaat, voegt hij toe.

ProRail is gestart met een analyse van de twee dagen. Eind deze maand hoopt de spoorbeheerder meer te weten over wat er fout ging en wat beter kan.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.