De ‘kathedraal’ van de Noord/Zuidlijn met op de achtergrond het metrostation onder de sporen van Amsterdam Centraal, foto: Gé Dubbelman

Metroverbinding Noord/Zuidlijn na zeven jaar vertraging opgeleverd

Na ruim vijftien jaar bouwen hebben de aannemers de Noord/Zuidlijn donderdag de stations en de metrolijn opgeleverd. Vanwege diverse tegenvallers is het metroproject zeven jaar later klaar, dan eerder werd verwacht. Volgende week start de projectorganisatie met het ‘proefdraaien’ op de nieuwe metroverbinding. Dat gaat ongeveer vijf maanden duren. Vanaf 22 juli zullen de eerste metro’s met passagiers over de nieuwe verbinding gaan rijden.

Het project werd zeven jaar later opgeleverd dan oorspronkelijk gepland en de kosten zijn verdubbeld. In 2008 verzakten tot twee keer toe een aantal panden aan de Vijzelgracht en liepen de kosten en de planning uit. Na een uitgebreid onderzoek door de commissie Veerman kon de lijn worden afgebouwd, met extra risicobeheersingsmaatregelen.

Problemen met de bodem in Nederland zorgen vaker voor problemen bij spoorprojecten. Hoewel de bouwtechnieken door de jaren heen flink zijn verbeterd, baren onder andere spoorverzakkingen nog steeds zorgen. Bij de Betuweroute speelt dit parten bij de overgangen van onderheide naar niet onderheide delen. Bij het project Kamperlijn zorgde een instabiele bodem ook voor tegenvallers in het project. Treinen kunnen daar vooralsnog de maximale snelheid van 140 kilometer per uur niet halen. Naar verwachting zullen de kosten van het project daardoor hoger uitvallen.

Treinbeveiligingssysteem

Naast de tegenvallende bodemgesteldheid, kampte de projectorganisatie met problemen bij de levering van software van het beveiligingssysteem voor de spoorverbinding. Door problemen met de introductie van het nieuwe treinbeveiligingssysteem op het bestaande metronet, kan het systeem niet tegelijkertijd met de oplevering van de Noord/Zuidlijn op het bestaande metronet in gebruik worden genomen.

Toen het definitieve aanlegbesluit voor de Noord/Zuidlijn werd genomen in 2002 ging men uit van oplevering in maart 2011 en een budget van 1,4 miljard euro. Bij de start van de exploitatie op 22 juli 2018 zullen de kosten zijn opgelopen tot 3,1 miljard euro.

Bouwmethode

De bouw van de Noord/Zuidlijn was bijzonder vanwege de veelzijdigheid aan bouwmethodes die zijn toegepast tijdens de uitvoering van het project. Zo werd de klassieke ‘wanden-dak methode’ toegepast, maar ook het afzinken van caissons (zoals bij de Oostlijn) en tunneldelen op de bodem van het IJ.

Onder veel belangstelling werd in 2012 een tunnel ingevaren en neergelaten onder het monumentale station Amsterdam CS. Het betrof een wereldprimeur. Ook het boren door de slappe Amsterdamse bodem onder de historische binnenstad en het bevriezen van de diepwanden van de diepe stations en het uitgraven onder verhoogde luchtdruk was uniek.

Lees ook:

Ook Noord/Zuidlijn kampt met late oplevering beveiligingssoftware

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.