Assentellers Hanzelijn, foto: ProRail

Detectie nieuwe spoorvoertuigen voortaan op Hanzelijn

De detectie van nieuwe spoorvoertuigen door middel van een assentellersysteem gebeurt voortaan op de Hanzelijn bij Kamperveen. Dat meldt spoorbeheerder ProRail. Tot nu toe gebeurde dat op verschillende locaties omdat in de Nederlandse spoorinfra vier soorten assentellers worden gebruikt.

Nieuw voertuigen moesten tot nu toe het hele land door om te testen. In een meetcontainer naast de Hanzelijn bij het spoor is nu alle meetapparatuur en voeding geïnstalleerd die nodig is om de interactie tussen het treindetectiesysteem en een nieuw spoorvoertuig te kunnen meten.

Onderstation

De container staat naast de Hanzelijn, bij Kamperveen. Die plek is prima geschikt, omdat het er niet druk is en de container staat vlakbij een onderstation. Dit is het slechtste scenario voor het nieuwe voertuig, want de frequentie van de retourstroom uit het onderstation kan invloed hebben op het functioneren van het telsysteem als het voertuig het onderstation passeert. Behalve het onderstation kan ook het voertuig zelf de werking van de assenteller negatief beïnvloeden, zoals het gebruik van magneetremmen.

De apparatuur in de opvallende gele container wordt beschikbaar gesteld aan partijen die voor een vervoerder een toelatingsdossier opstellen voor een spoorvoertuig. Dat dossier geeft ProRail input om te toetsen of het voertuig voldoet aan de eisen uit de Regeling Indienststelling Spoorvoertuigen (RIS), een van de vereisten voor toelating van het voertuig op het spoor.

Treindetectie

Assentelsystemen zijn een van de typen treindetectiesystemen waarvoor eisen opgenomen zijn in de RIS. Een assenteller telt de assen van een voertuig aan het begin en eind van een spoorsectie. Als het systeem een verschil constateert, dan gaat de sectie in storing. Dat mag niet gebeuren als het voertuig eenmaal op het spoor is toegelaten.

Behalve de vier soorten assentellers bevat de meetcontainer antennes om de elektromagnetische uitstoot van het voertuig te meten. Die mag niet gelijk zijn aan de frequentie waarop de assenteller functioneert. Als dat zo is, moet het voertuig alsnog worden aangepast voordat het kan worden toegelaten. De totstandkoming is mogelijk gemaakt door ProRail in samenwerking met Dekra Rail, Railcenter, Strukton Systems en VolkerRail.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.