Intercity, trein, NS, foto: ProRail

Iedere tien minuten een intercity opgenomen in nieuwe dienstregeling

Tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven rijdt vanaf zondag iedere tien minuten een intercitytrein. Zondag gaat de nieuwe dienstregeling in. ProRail en NS hebben veertien weken achter elkaar op woensdag met zes in plaats van vier intercity’s per uur gereden tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven. Omdat de proeven goed verliepen, rijden vanaf zondag dagelijks zes intercity’s per uur op dit traject.

In dienstregeling van 2018 komen er 130 treinen extra bij, zijn de frequenties hoger en zijn er meer rechtstreekse verbindingen. Op werkdagen rijden er tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum in de spits meer Sprinters. Ook gaan er extra treinen tussen Meppel en Leeuwarden rijden. In de spits wordt de reistijd tussen de Zeeuwse steden en de Randstad een kwartier korter in de drukste rijrichting.

Dienstregeling

Verder rijden er in de avonduren en weekenden meer Intercity’s van Utrecht Centraal naar Eindhoven, Schiphol Airport en Nijmegen. Op zondag rijden vier in plaats van twee intercity’s per uur tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal. En er komt een rechtstreekse trein van Enkhuizen naar Utrecht en verder naar Eindhoven en Heerlen. Een andere wijziging is dat de Intercity Direct buiten de spits tijdelijk toeslagvrij wordt.

NS neemt afscheid van de spoorlijnen Kampen-Zwolle-Enschede. Vervoerder Keolis neemt de treindiensten vanaf zondag over. Helaas gaat het niet lukken om volgens de geplande dienstregeling te rijden, vanwege tegenvallers in het project. Deze week werd bekend dat treinen tussen Kampen en Zwolle voorlopig maar 100 kilometer per uur kunnen rijden. De bodem onder de spoorbaan biedt onvoldoende stabiliteit om de beoogde snelheid van 140 kilometer per uur te rijden. Dit heeft als gevolg dat het nieuw aangelegde station Zwolle Stadshagen voorlopig niet wordt aangedaan.

Opening nieuw station

Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling opent het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk. Dit station ligt tussen Alphen aan de Rijn en Gouda, een provinciale concessie waar NS onder de vlag van R-net treinen rijdt. In 2018 opent op dit traject ook station Waddinxveen Triangel.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.