Een hyperloop test faciliteit, foto: Hardt Hyperloop

Tweede Kamer stemt in met onderzoek naar testbaan hyperloop

De Tweede Kamer heeft dinsdagmiddag de motie van D66-Kamerlid Rob Jetten unaniem aangenomen die de regering verzoekt om in samenwerking met een aantal partijen de financiering van een testfaciliteit voor de hyperloop in Flevoland te onderzoeken. De motie die mede ondertekend was door overige coalitiepartijen VVD, CDA en ChristenUnie kon ook op steun rekenen van alle oppositiepartijen.

Begin deze maand pleitten verschillende bedrijven, waaronder NS, BAM, Movares en Havenbedrijf Rotterdam middels een brief aan de minister voor een eenmalige investering in een hyperloop-testbaan nabij Lelystad. “Ik vind het geweldig om te zien dat de kansen die de hyperloop biedt nu ook door de politiek worden gezien. Ik kijk ernaar uit om ook met de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat verder in gesprek te gaan over de financiering van de nieuwe testbaan”, aldus Tim Houter van Hardt Hyperloop.

Onderzoek

TNO-rapport ‘Hyperloop in the Netherlands’ schetst een positief beeld over de maatschappelijke en economische waarde van een hyperloop testfaciliteit in bijvoorbeeld Flevoland. De verwachting is dat een testfaciliteit met een lengte van 5 kilometer ongeveer 120 miljoen euro kost.

Bij de testfaciliteit kunnen bochten, wissels, drukcabines voor passagiers, veiligheid en de operatie versus dienstregeling worden getest. De haalbaarheidsstudie door TNO is in opdracht van voormalig minister Schultz van Haegen uitgevoerd. Ondanks de positieve bevindingen liet Schultz van Haegen de beslissing over de financiering aan de Tweede Kamer en haar opvolger, minister Van Nieuwenhuizen.

Testfaciliteit

Hardt Hyperloop heeft in Delft al een testfaciliteit waarin op lage snelheid alle belangrijke systemen in een vacuüm kunnen worden getest. Deze dertig meter lange testfaciliteit is in samenwerking met BAM gebouwd en de eerste in Europa. Voor de operationele toepassing van het nieuwe vervoersmiddel wil Hardt Hyperloop een testtraject om ook op hoge snelheden te kunnen testen, zoals in Flevoland.

De ontwikkelingen rond de hyperloop gaan snel. Meerdere landen overwegen een testfaciliteit te bouwen. Er begint zich een hyperloopmarkt te vormen die zich nu in de fase van het testen van nieuwe zweeftechnieken, regelsystemen en wissels bevindt. De Nederlandse startup Hardt Hyperloop is voortgekomen uit het Delftse studententeam dat in januari de hyperloopcompetitie van Elon Musk won. Hardt Hyperloop wordt gesteund door partijen als BAM, NS, TU Delft en UNIIQ.

Hyperloop

In een hyperloop kunnen personen en goederen met een snelheid van meer dan duizend kilometer per uur door buizen met zeer weinig luchtweerstand reizen. De benodigde infrastructuur voor de hyperloop levert geen geluids- of milieubelasting op. Geïntegreerde zonnepanelen leveren de benodigde energie. Het vervoer via de hyperloop is daarmee in potentie sneller, schoner en goedkoper dan trein of vliegtuig. Volgens Hardt zal de Randstad met een hyperloop-netwerk vanuit alle uithoeken van het land in minder dan een halfuur te bereiken zijn.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.