Een testbuis voor de Hyperloop van Hardt, foto: Hardt

D66: maak plan testlocatie hyperloop voor bereikbaarheid en banen

Het kabinet dient ervoor te zorgen dat de eerste langere testlocatie voor de hyperloop in Nederland zo snel mogelijk wordt gebouwd, vindt D66-Kamerlid Rob Jetten. “Nederland is nu een koploper op het gebied van de hyperloop. Op de langere locatie kan de hyperloop verder worden ontwikkeld. Alle kennis en innovaties die uit het testen voortkomen, zorgen voor nieuwe banen.”

Jetten: “Er staan steeds meer files op de weg en de treinen zitten steeds voller. Om ervoor te zorgen dat Nederland op termijn niet helemaal vastloopt, willen we nu kijken naar innovatieve manieren om ook in de toekomst snel, energiezuinig en comfortabel te reizen. D66 wil dat er binnen een jaar een concreet plan is om de nieuwe testlocatie te bouwen.” Komende week wordt in de Tweede Kamer gesproken over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Investeren

Rob Jetten wil dat het kabinet in overleg met de regionale overheden een plek aanwijst waar de langere testlocatie voor de hyperloop komt. TNO heeft eerder aangegeven dat Flevoland een goede locatie zou kunnen zijn. De overheid moet onder andere helpen bij het zorgen voor de vergunningen.

D66 wil dat het kabinet onderzoekt hoe het bouwen van de testlocatie betaald wordt. Jetten: “Nederlandse bedrijven en onderzoeksinstellingen zijn enthousiast over de mogelijkheden van de hyperloop. In eerste instantie investeren deze Nederlandse bedrijven zelf in het ontwikkelen van de testlocatie. Indien nodig, kan wat D66 betreft het Nederlandse investeringsfonds Invest-NL ook een bijdrage leveren.”

Langere testbuis

In Delft staat sinds een aantal maanden een dertig meter lange testbuis. Hier kunnen systemen worden getest zoals het zweven, de veiligheidssystemen en hoe je de luchtdruk zo laag mogelijk maakt. Om de systemen op snelheid te testen en om in de praktijk te testen hoe bijvoorbeeld wissels bij een hyperloop werken, hoe bochten worden genomen en hoe passagiers de reis ervaren, is een langer testtraject nodig van bijvoorbeeld drie of vijf kilometer lang.

Niet iedereen is positief over de oproep van Nederlandse bedrijven aan de Nederlandse overheid om in de hyperloop te investeren. Critici vinden dat investeren in de hyperloop niet in het belang is van de reiziger en dat het beter is om in de huidige infrastructuur te investeren.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.