Testbuis Hyperloop TU Delft

‘Investering in hyperloop niet in het belang van de reiziger’

Een investering vanuit de overheid in een testbaan voor de hyperloop is niet in het belang van de reiziger. De hyperloop kan alleen functioneren als capsules op grote afstanden afgeschoten kunnen worden. Deze afstanden zijn vanuit Nederlands perspectief altijd grensoverschrijdend. Regio’s en steden binnen Nederland worden niet verbonden met elkaar. Dat schrijft Wouter van Gessel, voorzitter van stichting Freedom of Mobility, in een opiniestuk voor SpoorPro.

OPINIE – Nederland is een land dat zich in de wereld wil profileren als een innovatief land. Daar hoort ook bij dat Nederland mee moet doen met de nieuwste trends op techniek. Nu wereldwijd landen zich bezig houden met de ontwikkeling van Hyperloop aangejaagd door Elon Musk kan Nederland niet achterblijven. De Nederlandse Spoorwegen, Prorail, VDL, Fokker en Bam willen meeliften met deze ontwikkeling en hebben nu een lobbybrief gestuurd naar de overheid. Hierin vragen deze bedrijven voor een investering in een testbaan in de buurt ten zuidoosten van vliegveld Lelystad.

Investeren in nieuwe technieken

Dat deze bedrijven willen investeren in nieuwe technieken is een positieve ontwikkeling. Voor de Nederlandse Spoorwegen en Prorail is het positief dat deze bedrijven de wiel-rail geleiding loslaten. Immers vanuit het spectrum van geleidetransport die door Stichting Freedom of Mobility is opgesteld heeft elke vorm van geleiding zijn beste toepassing.

Voor Fokker en VDL is het positief omdat de capsules van een Hyperloop een specifieke carrosserie nodig hebben die aan de zelfde eisen moet voldoen als raketten. Een mooie uitdaging voor deze bedrijven om hun kennis en kunde verder te ontwikkelen in de carrosseriebouw. BAM is een grote speler in de bouw en Hyperloop infra vereist gefundeerde infra op zeer lange trajecten tussen Europese steden. Het is ook goed om een testbaan te maken, want meten is weten en een testbaan is een mooi platform om zaken te onderzoeken. Maar als je een testbaan maakt, doe het dan wel op een locatie die in het verlengde ligt van een toekomstig traject en niet op een locatie waar niemand wat aan heeft.

Geleidetransport

Wat we al lang weten is dat elke vorm van geleidetransport zeer kostbaar kan zijn. Veel mensen, steden, regio’s moeten baat hebben bij deze vorm van transport en hier zit al een groot vraagsteken. Hyperloop kan alleen functioneren als capsules op grote afstanden afgeschoten kunnen worden. Deze afstanden zijn vanuit Nederlands perspectief altijd grensoverschrijdend. Regio’s en steden binnen Nederland worden niet verbonden met elkaar. De capsules van een Hyperloop hebben te weinig capaciteit om veel mensen en of goederen te vervoeren als dat al zou kunnen.

Dat de Nederlandse Spoorwegen en Prorail willen investeren in Hyperloop is dan ook vreemd als hun corebusiness ligt in het feit dat vervoerder en spoorbeheerder samen een dienende taak hebben om reizigers tussen steden en regio’s en luchthaven binnen Nederland met intercity en stoptrein te vervoeren.

Reiziger bedienen

Willen de Nederlandse Spoorwegen samen met Prorail op een zeer snelle en betrouwbare manier de reiziger bedienen en daarmee de reistijden verkorten tussen steden met lagere operationele kosten dan moeten ze zich niet blindstaren op een hype. In het spectrum van geleidetransport is de beste keuze voor genoemde eisen een elektrische trein met een lineaire elektromotor in plaats van een roterende elektromotor.

Deze trein ligt op de plank van Thyssen Krupp en heeft alle tests doorstaan in Duitsland en Shanghai. Een bijkomend voordeel is ook dat weersinvloeden geen invloed hebben op dit type trein. Een kleine vermelding nu de herfst zijn intrede heeft gedaan. Thyssen Krupp heeft dan alle bouwtekeningen en data voor dit type trein. Het bedrijf heeft niet de gereedschappen en ruimte om deze treinen met een lineaire elektromotor te bouwen.

Aansluiting op stations

VDL, Fokker, DAF hebben de gereedschappen en ruimte wel om te bouwen en staan open om nieuwe technieken te omarmen. Ook de elektrische trein met een lineaire elektromotor heeft een eigen baan nodig die aansluiting moet krijgen op de bestaande intercitystations. Er is voor BAM en bouwend Nederland alle rede om de Nederlandse Spoorwegen en Prorail te helpen bouwen om deze trein te implementeren.

De Nederlandse Spoorwegen, Prorail, VDL, Fokker en BAM moeten dan ook niet naar het westen kijken, maar naar het oosten. In Japan, China en Zuid-Korea zijn ze al bezig om de elektrische trein met een lineaire elektromotor te omarmen. Wil men in Nederland voorop lopen bij de beste dan stoppen met dromen van een hype, maar aan de slag. De reiziger vraagt hierom.

Auteur: Wouter van Gessel

Wouter van Gessel is voorzitter van de stichting Freedom of Mobility.

1 reactie op “‘Investering in hyperloop niet in het belang van de reiziger’”

Maarten wavesurfing|13.11.17|21:02

u schrijft: Deze afstanden zijn altijd grensoverschrijdend. Ik lees hier verder geen onderbouwing voor.

Hyperloop zal je in een groter perspectief moeten zien. Schiphol-Lelystad Airport- Groningen – Bremen – Hamburg. Zonder stop in 10 min naar je bestemming. (of bv Amsterdam-Enschede of Maastricht)
-net als op de snelweg op en afritten
-koppelen van meerdere modules voor een hoge capaciteit.
-Geen weer invloed, geen slijtage.
-Luchthavens samenvoegen, wat hun positie enorm versterkt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.