Intercity, trein, NS

Nieuw treinstation Zoeterwoude valt buiten spoorplannen provincie

Er is een alternatief plan om de spoorlijn tussen Leiden en Utrecht te verbeteren. In deze variant worden de huidige twee intercity’s per uur tussen Leiden Centraal en Utrecht Centraal een stuk sneller doordat zij alleen stoppen op station Alphen aan den Rijn. Daarnaast komen er twee extra sprinters per uur. Het nieuw aan te leggen station Zoeterwoude-Meerburg kan bij de keuze voor deze variant niet in de dienstregeling worden opgenomen, omdat daar extra investeringen voor nodig zijn.

Het gemeentebestuur van Zoeterwoude heeft aan lokale nieuwszender Studio Unity FM laten weten onaangenaam verrast te zijn door het voornemen om het geplande treinstation Zoeterwoude-Meerburg te laten vervallen.

Alternatieve plannen

Eerdere plannen waren volgens de provincie niet aantrekkelijk voor de reiziger te zijn en waren financieel niet haalbaar. Vandaar dat er is gekeken naar alternatieven. De provincie Zuid-Holland gaat samen met NS, ProRail, regio Holland Rijnland, de betrokken regiogemeenten, gemeente en provincie Utrecht en het Rijk het nieuwe plan verder onderzoeken en uitwerken. ProRail en NS gaan de nieuwe variant verder onderzoeken.

De verwachting is dat een snellere intercity tussen Leiden en Utrecht de drukke verbinding tussen Den Haag en Schiphol zal ontlasten en reizigers een goed alternatief bieden bij storingen rond Schiphol. Het plan voor een snellere intercity sluit aan bij de lange termijn-ambities van de provincies Zuid-Holland, Utrecht en de gemeenten Utrecht en Leiden voor een snelle verbinding tussen Leiden en Utrecht. De twee extra sprinters per uur stoppen op Leiden Lammenschans, het nieuwe station Hazerswoude-Koudekerk, Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Woerden en optioneel Leidse Rijn.

Treinstation

Volgens de provincie Zuid-Holland betekent de keuze voor de nieuwe variant dat er een extra investering nodig is voor gedeeltelijke spoorverdubbeling bij Bodegraven. Een andere nadeel van deze variant is dat het nieuw aan te leggen station Zoeterwoude-Meerburg niet kan worden ingepast in de dienstregeling. Hiervoor zou een aanzienlijke extra investering nodig zijn. De provincie onderzoekt andere oplossingen om deze locatie goed te ontsluiten.

De provincie gaat met de betrokken partijen de precieze gevolgen in beeld brengen. Nadat de nieuwe plannen nader zijn uitgewerkt met de partners, worden zij opnieuw voorgelegd aan Provinciale Staten.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

5 reacties op “Nieuw treinstation Zoeterwoude valt buiten spoorplannen provincie”

Henk Angenent|08.11.17|22:57

Tja, het simpelste zou natuurlijk zijn om de hele lijn Leiden-Woerden dubbelsporig te maken, maar Zuid-Holland gaat voor goedkoop. Gezien het VVD66/SP-bewind in het provinciehuis is dat geen verrassing. Zuid-Holland heeft erg veel geld nodig voor de RijnlandRoute, een stukje snelweg tussen Leiden van Katwijk van 1 miljard euro voor 4 km. Dan verliest OV altijd.

Wiebe Goossen|09.11.17|11:35

Wat een gepruts met hier en daar een eilandje dubbelspoor! Uiteindelijk is het tóch niet onontkoombaar dat de hele lijn dubbelspoor moet worden, dus dit gemier kost uiteindelijk gewoon meer!

Ton Spies|09.11.17|13:30

Regeren is vooruitzien. Regeren zonder visie is ontkennen en oplappen.

Hans Kok|09.11.17|15:56

Helemaal eens met Henk Angenent.
Kiezen voor betere OV Leiden-Utrecht en verbetering Lammenschans i.p.v. die belachelijke Rijnlandroute.

John rdam|09.11.17|16:38

Bijzonder dat de Provincie moet bijdragen aan verbetering van een ICverbinding. Je zou toch denken dat de rijksoverheid = ProRail moet zorgen dat er op zo’n lijn volledig dubbelspoor ligt. In plaats van provinciaal gerommel in de marge en krentenkakkersgeneuzel is er behoefte aan visie en aan durf om te investeren in werkelijke verbetering.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.