Een hyperloop test faciliteit, foto: Hardt Hyperloop

‘Neem hyperloop testtraject Flevoland op in rijksbegroting’

In de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dient de financiering van een vijf kilometer lange hyperloop testfaciliteit in Flevoland te worden opgenomen. Daarvoor pleiten diverse organsaties maandag in een brief aan de Tweede Kamer en de minister van Infrastructuur en Waterstaat. De testfaciliteit zou volgens berekeningen van TNO ongeveer 120 miljoen euro kosten.

De brief is ondertekend door NS, ProRail, BAM, Movares, Fokker Technologies, Havenbedrijf Rotterdam, NLR, Provincie Flevoland, Royal IHC, Twynstra Gudde en UNStudio. De organisaties verwachten dat de testlocatie een impuls geeft aan de Nederlandse positie als technologisch hotspot en het Nederlands bedrijfsleven.

Regeerakkoord

In het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de Toekomst’ is veel aandacht voor onder andere CO2-reductie, innovatieve mobiliteitsoplossingen en test- en onderzoeksfaciliteiten. De organisaties wijzen erop dat het vorige maand gepresenteerde TNO-rapport ‘Hyperloop in the Netherlands’ een positief beeld geeft over de maatschappelijke en economische waarde van een hyperloop testfaciliteit in bijvoorbeeld Flevoland.

De voorgestelde testfaciliteit zou de eerste zijn waar alle onderdelen van een hyperloop-traject kunnen worden getest voordat wordt begonnen aan de aanleg van een commercieel traject. De organisaties verwachten dat de  testfaciliteit bedrijven uit de hele wereld naar Nederland zal trekken. “Nederland kan zo de ‘kennishotspot’ worden voor deze nieuwe technologie, met alle daaruit voortvloeiende economische spin-of”, menen zij.

Ontwikkelingen hyperloop

In een hyperloop kunnen personen en goederen met een snelheid van meer dan duizend kilometer per uur door buizen met zeer weinig luchtweerstand reizen. De benodigde infrastructuur voor de hyperloop levert geen geluids- of milieubelasting op.

De ontwikkelingen rond de hyperloop gaan snel. Op dit moment zijn meerdere landen in Europa bezig met de aanleg van testfaciliteiten. In Nederland is de startup Hardt Hyperloop opgericht uit het Delftse studententeam dat in januari 2017 de hyperloopcompetitie van Elon Musk won. Hardt wordt gesteund door partijen als BAM, NS, TU Delft en UNIIQ.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Neem hyperloop testtraject Flevoland op in rijksbegroting’”

John rdam|09.11.17|17:01

120 miljoen kun je beter investeren in verbetering van het bestaande OV met bewezen tevhnieken. Ontwikkeling van nieuwe technieken is bij uitstek een taak voor het bedrijfsleven. Zeker nu de dividendbelasting wordt afgeschaft is daar genoeg financiele ruimte om te investeren. Dat zou meteen bevestigen dat men vertrouwen heeft in de hyperloop.

John rdam|09.11.17|17:04

In het Emsland bij Lathen ligt ook nog zo’n testfaciliteit voor een veelbelovende nieuwe vervoerstechniek: de magneetzweeftrein. Inmiddels heeft het onkruid het weggegooide geld overwoekerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.