Siemens hogesnelheidstrein e320 Velaro

Eerste treinritten Amsterdam-Londen pas vanaf april 2018

Eurostar start niet in december maar pas in april 2018 met het rijden van passagiersdiensten tussen Amsterdam en Londen. Dat  meldt een woordvoerder van Eurostar desgevraagd. Het was eigenlijk de bedoeling dat aan het einde van dit jaar met de directe treindienst Amsterdam-Rotterdam-Brussel-Londen zou worden gestart.

“We plannen nog steeds om in december een eerste trein te laten rijden tussen Londen en Amsterdam. Daarna zullen we de laatste voorbereidingen voor de dienstregeling treffen om meer routine te krijgen op het traject met proefritten en trainingen. Onze bedoeling is om rond Pasen 2018 dagelijks twee treinen in beide richtingen te laten rijden voor passagiers”, aldus woordvoerder Evelyne van Cleven van Eurostar.”

Treindiensten

Eurostar rijdt al sinds 1994 treindiensten tussen Brussel en Londen. In mei van dit jaar voerde Eurostar deze voor het eerst uit met de nieuwe hogesnelheidstrein e320 van het type Velaro. Deze trein van treinfabrikant Siemens heeft zestien rijtuigen en is bijna vierhonderd meter lang. Deze lengte is nodig om te voldoen aan de veiligheidsregels van de Kanaaltunnel. De hogesnelheidstrein kan, zoals de naam al zegt, een maximale snelheid van 320 kilometer per uur bereiken. Eurostar wil met deze verbinding de concurrentie met de luchtvaart aangaan.

Eurostar is in 1994 opgericht als een partnership tussen exploitanten SNCF, NMBS en LCR (London and Continental Railways). In 2010 is Eurostar verzelfstandigd met drie aandeelhouders: SNCF, NMBS en LCR. In 2014 is de LCR-holding overgedragen aan de Britse overheid. De Britse overheid heeft de holding in 2015 verkocht aan een consortium dat bestaat uit Caisse de Dépôt et Placement de Québec en Hermes Infrastructure. SNCF bezit 55 procent van de aandelen, Caisse de Dépôt et Placement de Québec 30 procent, Hermes Infrastructure 10 procent en NMBS 5 procent.

Lees ook:

Eurostar rijdt eerst rit Londen-Brussel met e320 hogesnelheidstrein

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Eerste treinritten Amsterdam-Londen pas vanaf april 2018”

Frans Appel|26.10.17|12:57

Aantrekkelijk, mits het qua prijs een concurrent van de auto word.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.