De Vectron-locomotief van Siemens

Vectron-locomotief van Siemens toegelaten in Nederland

De Vectron MS-locomotief van Siemens is definitief toegelaten op het Nederlandse spoor. Na een uitgebreid en langdurig testprogramma heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de toelating onlangs afgegeven. De locomotief is zowel geschikt voor goederen- als personenvervoer en heeft een maximumsnelheid van tweehonderd kilometer per uur. Bart Smolders, directeur van de divisie Mobility van Siemens: “Dit is een belangrijke mijlpaal voor Siemens in Nederland voor het bedienen van de gehele Rijn-Alpen Corridor.”

De Vectron locomotief werd zeven jaar geleden gepresenteerd op de railbeurs Innotrans in Berlijn. Sinds die introductie zijn er in Europa meer dan zeshonderd locomotieven verkocht. Daarvan zijn er al 330 in bedrijf, die inmiddels 90 miljoen kilometer hebben afgelegd. Van deze locomotieven zijn er 121 geschikt om op het Nederlandse spoor te rijden. Nederland is het achttiende Europese land waar de Vectron locomotief op het spoornetwerk mag rijden.

Tractie en beveiliging

De Vectron MS locomotief is geschikt voor zowel voltages van 15 en 25 kV wisselspanning (AC) als 1,5 en 3 kV gelijkspanning (DC), waarmee op zowel traditioneel als op de nieuwste sporen gereden kan worden. De locomotief is voorzien van onder andere de beveiligingssystemen ERTMS en ATB.

Met een maximumsnelheid van tweehonderd kilometer per uur is de locomotief zowel geschikt voor goederen- als personenvervoer. Volgens Siemens zijn de onderhoudsintervallen lager dan bij andere loc’s waardoor de beschikbaarheid hoger is. “Daarnaast is een groot voordeel dat de Vectron bij grensovergangen rijdend kan overschakelen op het systeem van het land dat wordt binnen gereden, waarmee tijdswinst wordt geboekt”, aldus de treinfabrikant.

Met de toelating in Nederland kan de Vectron nu opereren in achttien Europese landen. De Vectron had al toelating voor Bulgarije, Duitsland, Finland, Hongarije, Italië, Kroatië, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije, Zweden en Zwitserland.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Vectron-locomotief van Siemens toegelaten in Nederland”

Jordi De Bont|05.10.17|18:22

Mooi!
Dit maakt de weg ook vrij om de Benelux of Antwerpen-Breda shuttle met HLE18 +I11 trek-duw te rijden, dus in principe kan die trein binnenkort al rijden.
Ik kan er nu al niet op wachten.

Frans Appel|09.10.17|07:16

Zo te lezen is dit inderdaad de gedroomde allround locomotief voor álle spoorbedrijven die in Nederland rijden.

Michiel de Wijs|09.10.17|15:18

HLE18 is totaal anders en zal een nieuwe toelating moeten doorlopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.