Rails, spoor

Onderzoek: snellere treinverbinding Amsterdam-Berlijn mogelijk

Gepubliceerd op 02-10-2017 om 12:03

De kwaliteit van de internationale treinverbinding Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Berlijn kan worden verbeterd. Dit is een van de uitkomsten van een aantal verkennende studies naar verbetering van het grensoverschrijdend treinvervoer voor personen in het Euregiogebied. Deze onderzoeken zijn uitgevoerd in het kader van het Interregproject SpoorRegio.

De regionale spoorroute Emmen – Neuenhaus – Bad Bentheim – Rheine maakt op het ogenblik nog geen deel uit van de Europese TEN-T-strategie. In de verkenningen wordt vastgesteld dat een verlenging van de verbinding voor het passagiersvervoer tot Emmen “een zinvolle toevoeging” zou zijn van de Nordzee-Baltic-Corridor.

Hogere snelheden

In het kader van het Bundesverkehrswegeplan 2030 zal de spoorroute tussen Bad Bentheim en Löhne worden uitgebouwd worden voor snelheden tot 200 kilometer per uur. Hiermee zal verbinding tussen Amsterdam en Berlijn verder versneld worden en vertragingen op de IC-route naar Hannover worden tegen gegaan. De regionale trein Emmen – Neuenhaus – Bad Bentheim zou een belangrijke toegangsweg naar de hogesnelheidsroute kunnen worden, zo wordt geredeneerd.

Om de snelheid te verhogen is nieuw treinmaterieel nodig. Op dit moment zijn er gesprekken gaande tussen de regionale overheden en spoorvervoerders NS en Deutsche Bahn over nieuwe treinen en over de frequentieverhoging. De verhoging van de maximumsnelheid tot 160 km per uur tussen Löhne en Bad Bentheim wordt als kansrijk gezien. Dat geldt ook voor een mogelijke aanpassing van de route binnen Nederland via de Hanzelijn.

Treinverbinding Münster-Enschede

Voor de treinverbinding Münster-Enschede is gekeken of het mogelijk is om het traject waar momenteel nog dieseltreinen rijden, te elektrificeren. Op delen van het traject tussen Enschede en Münster dreigt de zitplaatscapaciteit in de treinen te krap te worden en zijn perrons te klein om extra treinstellen aan elkaar te koppelen. Om dubbeldekkers te kunnen inzetten is elektrificatie noodzakelijk. De kosten hiervoor worden geschat op 76 miljoen euro.

Verder is onderzocht of het doorrijden van de trein uit Münster via Enschede richting Zwolle meerwaarde heeft. Uit een eerste analyse blijkt dat door deze maatregel het aantal reizigers dat over de grens reist met 40.000 per jaar zal toenemen.

Verbinding Emmen-Bad Bentheim

Eind 2018 wordt de treinverbinding Bad Bentheim-Neuenhaus weer in gebruik genomen voor het personenvervoer. In 1974 reden daar voor het laatst personentreinen. Om de aantrekkelijkheid van die verbinding te vergroten is de haalbaarheid van het doortrekken naar Coevorden en Emmen onderzocht. Uit een eerste analyse blijkt dat het doortrekken ruim 1.500 extra reizigers per dag op levert.

Tenslotte is gekeken naar de mogelijkheden om de bereikbaarheid van luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) met het openbaar vervoer vanuit Twente te verbeteren. Door de komst van de regionale trein Hengelo-Bielefeld per 10 december 2017 is er vanaf station Ibbenbüren met een overstap op buslijn 50 een verbinding naar FMO.

Interregproject SpoorRegio

De provincie Overijssel is de leidende partner van de verkenningen die zijn uitgevoerd is het kader van het Interregproject SpoorRegio. Andere partners in het project zijn Bentheimer Eisenbahn, Zweckverband SPNV Münsterland, IHK Nord Westfalen, IHK Osnabrück-Emsland-Grafschaft Bentheim, Landkreis Grafschaft Bentheim, Landkreis Osnabrück, provincie Drenthe, Regio Twente, Stadt Münster en Stadt Osnabrück.

In het Euregiogebied liggen belangrijke stedelijke gebieden als Münster (308.000 inwoners), Netwerkstad Twente (bestaande uit Enschede, Hengelo, Borne, Oldenzaal en Almelo: met ca. 369.000 inwoners), Stad en Landkreis Osnabrück (513.000 inwoners), Landkreis Grafschaft Bentheim (135.000 inwoners), Kreis Steinfurt (440.000 inwoners), Kreis Borken (365.500 inwoners), de regio Emmen/Coevorden (100.000 inwoners) en Zwolle (120.000 inwoners).

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Onderzoek: snellere treinverbinding Amsterdam-Berlijn mogelijk”

Arco Sierts|07.10.17|22:33

Ik citeer: “In de verkenningen wordt vastgesteld dat een verlenging van de verbinding voor het passagiersvervoer tot Emmen “een zinvolle toevoeging” zou zijn van de Nordzee-Baltic-Corridor.”

Mag ik effe heel hard lachen om dit indrukwekkende staaltje kaartstarend systeemdromen? Een passagiersverbinding waar nog niet eens een buurtbus kan overleven & de parallelverbinding Almelo-Hardenberg moeite doet om te overleven, en dat zou een zinvolle toevoeging zijn voor de “Nordzee-Baltic-Corridor”?!?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.