Een trein van Arriva, foto: ANP

Voorlopig geen snel spoor tussen Winschoten en Bad Nieuwschans

Gepubliceerd op 21-09-2017 om 11:12

Het is niet mogelijk om treinen met 140 kilometer per uur tussen Winschoten en Bad Nieuweschans te laten rijden. De slechte bodemgesteldheid laat sneller rijden op het spoor niet toe. Dat heeft gedeputeerde Fleur Gräper van de provincie Groningen woensdag bekendgemaakt.

Op dit moment rijden de treinen nog 100 kilometer per uur over het spoortraject. De provincie Groningen heeft verregaande plannen om de snelheid te verhogen. De gedeputeerde zegt te laten onderzoeken hoe het bodemprobleem kan worden opgelost, meldt Dagblad van het Noorden. De tegenvaller heeft gevolgen voor het project Wunderline. Dit is een snelle treinverbinding tussen Groningen en het Duitse Bremen.

Extra kosten

De kosten voor het versnellen van de reistijd op het traject Groningen-Bad Nieuweschans zijn geraamd op ongeveer 25 miljoen euro. De helft wordt gefinancieerd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Volgens Gräper zijn er extra kosten gemoeid met het herstellen van het bodem probleem. Hoe hoog die kosten zijn, laat ze onderzoeken.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

5 reacties op “Voorlopig geen snel spoor tussen Winschoten en Bad Nieuwschans”

Arco Sierts|21.09.17|16:19

De bewering dat er nu 120 gereden wordt is onjuist: de baanvaksnelheid op Groningen-Nieuweschans is al vele jaren 100 km/u.

Een verhoging van 100 naar 140 is dus een significante, die een tijdswinst per aldus gereden km oplevert van 10,3 s. Beperking tot 130 levert altijd nog 8,3 s/km op, maar scheelt fors in de belasting, omdat de snelheid in het kwadraat gaat.

Het lijkt me effectiever om het (geringe) tijdverlies anders te compenseren, bv snellere wissels bij in/uitrijden.

Marc Busio|22.09.17|10:20

Investering in het spoor naar deze uithoek van het land is weggegooid geld. Hier maken zo weinig mensen gebruik van en dat is alleen maar minder sinds de doorgaande verbinding naar Duitsland is komen te vervallen door de onherstelbare beschadiging van de spoorbrug over de Eems door een aanvaring. De linkse provinciebestuurders van Groningen zouden na het echec van de Zuiderzeelijn en de tramlijn in hun hoofdstad toch wel genezen moeten zijn van hun rotsvaste geloof in kansloze railprojecten.

Marc Busio|22.09.17|10:24

Investering in het spoor naar deze uithoek van het land is weggegooid geld. Hier maken zo weinig reizigers gebruik van en dat is nog minder geworden sinds de doorgaande verbinding naar Duitsland is komen te vervallen na onherstelbare beschadiging van de spoorbrug over de Eems door een aanvaring. De provinciebestuurders van Groningen zouden na het echec van de Zuiderzeelijn en tramlijn in hun hoofdstad toch onderhand genezen moeten zijn van hun rotsvaste geloof in kansloze railprojecten.

Ibo De Joode|22.09.17|22:00

De onherstelbare beschadiging is inmiddels herstelbaar geworden. Er is besloten een nieuwe brug te bouwen. Duurt wel een paar jaren maar toch.

Marc Volgers|23.09.17|08:04

Zullen we niet eerst wat geld steken in Eindhoven – Düsseldorf? Dichtbevolkter en nu erkent als mainport met grote economische impact…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.