Een trein van Arriva, foto: ANP

Voorlopig geen snel spoor tussen Winschoten en Bad Nieuwschans

Het is niet mogelijk om treinen met 140 kilometer per uur tussen Winschoten en Bad Nieuweschans te laten rijden. De slechte bodemgesteldheid laat sneller rijden op het spoor niet toe. Dat heeft gedeputeerde Fleur Gräper van de provincie Groningen woensdag bekendgemaakt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “Voorlopig geen snel spoor tussen Winschoten en Bad Nieuwschans”

Arco Sierts|21.09.17|16:19

De bewering dat er nu 120 gereden wordt is onjuist: de baanvaksnelheid op Groningen-Nieuweschans is al vele jaren 100 km/u.

Een verhoging van 100 naar 140 is dus een significante, die een tijdswinst per aldus gereden km oplevert van 10,3 s. Beperking tot 130 levert altijd nog 8,3 s/km op, maar scheelt fors in de belasting, omdat de snelheid in het kwadraat gaat.

Het lijkt me effectiever om het (geringe) tijdverlies anders te compenseren, bv snellere wissels bij in/uitrijden.

Marc Busio|22.09.17|10:20

Investering in het spoor naar deze uithoek van het land is weggegooid geld. Hier maken zo weinig mensen gebruik van en dat is alleen maar minder sinds de doorgaande verbinding naar Duitsland is komen te vervallen door de onherstelbare beschadiging van de spoorbrug over de Eems door een aanvaring. De linkse provinciebestuurders van Groningen zouden na het echec van de Zuiderzeelijn en de tramlijn in hun hoofdstad toch wel genezen moeten zijn van hun rotsvaste geloof in kansloze railprojecten.

Marc Busio|22.09.17|10:24

Investering in het spoor naar deze uithoek van het land is weggegooid geld. Hier maken zo weinig reizigers gebruik van en dat is nog minder geworden sinds de doorgaande verbinding naar Duitsland is komen te vervallen na onherstelbare beschadiging van de spoorbrug over de Eems door een aanvaring. De provinciebestuurders van Groningen zouden na het echec van de Zuiderzeelijn en tramlijn in hun hoofdstad toch onderhand genezen moeten zijn van hun rotsvaste geloof in kansloze railprojecten.

Ibo De Joode|22.09.17|22:00

De onherstelbare beschadiging is inmiddels herstelbaar geworden. Er is besloten een nieuwe brug te bouwen. Duurt wel een paar jaren maar toch.

Marc Volgers|23.09.17|08:04

Zullen we niet eerst wat geld steken in Eindhoven – Düsseldorf? Dichtbevolkter en nu erkent als mainport met grote economische impact…

Arco Sierts|29.12.17|19:15

@ Marc & Marc: sorry maar dat maakt het noorden zelf wel uit :)
Het gaat hier om RSP-geld = financiele middelen voor verbetering van de economische structuur van het Noorden. Randstad & Brabant hebben in deze het nakijken – en terecht. Decennialang is Groningen letterlijk leeggezogen en werden tientallen miljarden aan aardgasbaten vooral in de Randstad en de noordkant van Brabant uitgegeven. Brabant is met PHS en HSL-Zuid qua spoor al goed bedeeld. Andere regio’s zijn ook eens aan de beurt!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voorlopig geen snel spoor tussen Winschoten en Bad Nieuwschans | SpoorPro.nl
Een trein van Arriva, foto: ANP

Voorlopig geen snel spoor tussen Winschoten en Bad Nieuwschans

Het is niet mogelijk om treinen met 140 kilometer per uur tussen Winschoten en Bad Nieuweschans te laten rijden. De slechte bodemgesteldheid laat sneller rijden op het spoor niet toe. Dat heeft gedeputeerde Fleur Gräper van de provincie Groningen woensdag bekendgemaakt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “Voorlopig geen snel spoor tussen Winschoten en Bad Nieuwschans”

Arco Sierts|21.09.17|16:19

De bewering dat er nu 120 gereden wordt is onjuist: de baanvaksnelheid op Groningen-Nieuweschans is al vele jaren 100 km/u.

Een verhoging van 100 naar 140 is dus een significante, die een tijdswinst per aldus gereden km oplevert van 10,3 s. Beperking tot 130 levert altijd nog 8,3 s/km op, maar scheelt fors in de belasting, omdat de snelheid in het kwadraat gaat.

Het lijkt me effectiever om het (geringe) tijdverlies anders te compenseren, bv snellere wissels bij in/uitrijden.

Marc Busio|22.09.17|10:20

Investering in het spoor naar deze uithoek van het land is weggegooid geld. Hier maken zo weinig mensen gebruik van en dat is alleen maar minder sinds de doorgaande verbinding naar Duitsland is komen te vervallen door de onherstelbare beschadiging van de spoorbrug over de Eems door een aanvaring. De linkse provinciebestuurders van Groningen zouden na het echec van de Zuiderzeelijn en de tramlijn in hun hoofdstad toch wel genezen moeten zijn van hun rotsvaste geloof in kansloze railprojecten.

Marc Busio|22.09.17|10:24

Investering in het spoor naar deze uithoek van het land is weggegooid geld. Hier maken zo weinig reizigers gebruik van en dat is nog minder geworden sinds de doorgaande verbinding naar Duitsland is komen te vervallen na onherstelbare beschadiging van de spoorbrug over de Eems door een aanvaring. De provinciebestuurders van Groningen zouden na het echec van de Zuiderzeelijn en tramlijn in hun hoofdstad toch onderhand genezen moeten zijn van hun rotsvaste geloof in kansloze railprojecten.

Ibo De Joode|22.09.17|22:00

De onherstelbare beschadiging is inmiddels herstelbaar geworden. Er is besloten een nieuwe brug te bouwen. Duurt wel een paar jaren maar toch.

Marc Volgers|23.09.17|08:04

Zullen we niet eerst wat geld steken in Eindhoven – Düsseldorf? Dichtbevolkter en nu erkent als mainport met grote economische impact…

Arco Sierts|29.12.17|19:15

@ Marc & Marc: sorry maar dat maakt het noorden zelf wel uit :)
Het gaat hier om RSP-geld = financiele middelen voor verbetering van de economische structuur van het Noorden. Randstad & Brabant hebben in deze het nakijken – en terecht. Decennialang is Groningen letterlijk leeggezogen en werden tientallen miljarden aan aardgasbaten vooral in de Randstad en de noordkant van Brabant uitgegeven. Brabant is met PHS en HSL-Zuid qua spoor al goed bedeeld. Andere regio’s zijn ook eens aan de beurt!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.