Proef met CAF Sprinter in klimaatkamer Wenen, foto: NS

Nieuwe NS-Sprinter getest op ‘weerbestendigheid’ in klimaatkamer

Gepubliceerd op 03-08-2017 om 09:19

Medewerkers van NS en treinfabrikant CAF hebben onlangs in Wenen de weerbestendigheid van de nieuwe NS-Sprinters naar tevredenheid getest. Dat deden zij onder meer door in een klimaatkamer sneeuw aan te drukken op de schuiftrede van de nieuwe trein. Bij temperaturen van -25 tot 40 graden werd gekeken of de Sprinter bestand is tegen winters weer en tropische temperaturen.

In Wenen zijn verschillende delen van de trein getest, van de stroomafnemer en de automatische koppeling tot de toiletsystemen. NS-testcoördinator Shadia Mzoughi: “Een belangrijk onderdeel bij de tests was het functioneren van de deuren en de schuiftrede. Met een pak sneeuw erop en een temperatuur van rond het vriespunt blijft de trede gelukkig in beweging. We willen uiteraard ook zeker weten dat de nieuwe Sprinter goed opstart bij -25 graden. Bij deze temperatuur keken we of alle systemen goed werkten binnen de gestelde normen. Maar ook naar het comfort; dus of de trein snel genoeg opwarmt voor onze reizigers en het treinpersoneel.”

Proeven

De medewerkers van de klimaatkamer in Wenen verzorgden de tests. Medewerkers van NS en CAF, de bouwer van de nieuwe Sprinters, hebben aangegeven wat er getest zou moeten worden en hebben de tests bijgewoond. Ook enkele leveranciers van systemen, zoals die van de airco, waren aanwezig. Shadia: “Er komt enorm veel techniek bij kijken. Kilometers kabels die de meetapparatuur in de verschillende onderdelen van de trein verbond met de centrale testruimte. Bij de toilettest werd bekeken of toiletleidingen niet bevriezen, bij de koppeling hoe snel deze ontdooit bij droge sneeuw.”

Ook werd bij een temperatuur van plus 40 graden gecheckt hoe de nieuwe Sprinter opstart. De tests zijn volgens NS naar tevredenheid verlopen. De punten die naar voren zijn gekomen, kunnen door CAF worden aangepast. “Er moet een aanpassing worden gemaakt aan de verwarming rond één van de ‘koplampen’ van de trein. Die moet goed functioneren zodat sneeuw zich niet kan hechten op de lamp waardoor de zichtbaarheid vermindert.”

In 2018 gaan de eerste van de 118 Sprinters van de Spaanse treinfabrikant op het Nederlandse spoor rijden.

Bekijk hier de video van een van de proeven in de klimaatkamer:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.