Programmadirecteur Beter en Meer Jeroen Fukken

Jeroen Fukken: zes intercity’s per uur is topsport

Gepubliceerd op 22-06-2017 om 12:06

NS en ProRail gaan vanaf 6 september iedere woensdag een proef uitvoeren met zes intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, Den bosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden elke tien minuten met een Intercity kunnen reizen, als onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Jeroen Fukken, programmadirecteur Beter en Meer bij NS en ProRail, vertelde hier woensdag over tijdens de Dag van de Rail. 



De proeven zijn als voorbereiding op de invoering van de hoogfrequente treindienst in de nieuwe dienstregeling van 2018. Fukken: “Vanaf 10 december 2017 gaan we officieel starten met hoogfrequent spoorvervoer starten op de A2-corridor. We starten langs deze corridor omdat daar de nood het hoogst is en de PHS-infrastructuur daar klaar is. We voegen daar een vijfde en zesde intercity toe.”

Twee extra intercity’s

“Twee intercity’s erbij is behoorlijk moeilijk”, benadrukt de programmadirecteur. “Nederland zit in internationaal in de kopgroep als het gaat om drukbereden netwerken. Het is daarom topsport om met hoge frequenties te gaan rijden en dat zit hem ook in de complexiteit.”

 ProRail en NS bereiden het hoogfrequent rijden voor in het programma Beter en Meer. De spoorbedrijven werken hierin samen om het spoor structureel betrouwbaarder (beter) te maken, zodat daarna landelijk de snelheid en de frequentie (meer) kan worden.

De spoorbedrijven nemen daartoe diverse maatregelen, vertelt Fukken. “Het behandelen en opstellen van treinen kwam als een issue naar voren. De buffer die er bestond bleek verleden tijd te zijn. Daarmee zijn we aan de slag gegaan.” Vorige maand werd bekend dat NS en ProRail in Amersfoort een nieuwe opstellocatie voor treinmaterieel gaan bouwen.

Verbetermaatregelen

De programmadirecteur vertelt dat er diverse verbeteringen nodig waren voor het treinmaterieel, onder meer aan de techniek en het instandhoudingsproces. NS voerde een pitstop-werkwijze in waar defecten aan treinen binnen 24 uur worden gerepareerd, waardoor zij sneller weer beschikbaar zijn. Ook moet realtime monitoring van de treinen ervoor zorgen dat defecten preventief verholpen kunnen worden.

Daarnaast wordt er gewerkt aan het verhogen van de betrouwbaarheid van de spoorinfrastructuur, bijvoorbeeld door de storingsgevoeligheid van wissels aan te pakken. Ook worden de perrons, overwegen en seinen aangepast voor een toename van het treinverkeer.

De maatregelen zorden op de A2-corridor al een positief effect, vertelt Fukken. “De prestaties op de A2-corridor lagen in 2015 onder die van het hoofdrailnet. Door het nemen van de diverse maatregelen zijn de prestaties vanaf 2016 verbeterd.” Dat gaf volgens Fukken ook het vertrouwen om op dit traject het hoogfrequent spoor als eerste te starten.

Vakmanschap spoorpersoneel

Bij hoogfrequent spoorvervoer wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vakmanschap van machinisten, conducteurs en treindienstleiders. De treinen moeten op exact de juiste plaats langs het perron stoppen, zodat reizigers soepel kunnen instappen. Daarnaast moet het fluiten en vertrekken op de seconde nauwkeurig gebeuren.

ProRail en NS organiseerden hiervoor gezamenlijke simulaties en trainingen om het spoorpersoneel te laten testen en wennen aan de nieuwe dienstregeling. Belangrijk doel van deze simulaties is het personeel ervaring te laten op doen met de besturing en bijsturing van de treindienst en zo materieelstoringen te verminderen.

Start nieuwe dienstregeling

Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer ‘testdag’ op de A2-corridor. Tijdens het testrijden kunnen er door de inzet van extra treinen al meer reizigers mee. Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december zal de capaciteit op de verbinding tussen Amsterdam en Eindhoven met vijftien procent toenemen.

Reizigers zullen elke woensdag een andere dienstregeling treffen dan normaal, ook buiten het testgebied. Reizigersorganisatie Rover waarschuwt dat gebruikers van Sprinters, Intercity’s en de ICE er mee moeten houden dat hun trein op woensdag eerder of later kan vertrekken en dat sommige aansluitingen mogelijk vervallen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Jeroen Fukken: zes intercity’s per uur is topsport”

Jan-Willem Tinselboer|23.06.17|10:30

De (aanleg van de) bouwput nabij de Loonsebaan t.b.v. verdiept liggend spoor door Vught vereist het langdurig buiten gebruik zijn van een der drie sporen.
Het geloofwaardig zijn van de woensdagenproef vereist daarom het uit dienst nemen van spoor CH en dus het vastklemmen van de wissels 307B, 303B en 2233 (zie http://www.sporenplan.nl), Vught Aansluiting en ‘s-Hertogenbosch zuidzijde.

Jan-Willem Tinselboer|23.06.17|10:34

Tal van stremmingen, ongeacht hun achtergrond, tonen iedere keer opnieuw aan dat er nauwelijks geschikte omleidingsroutes zijn, dat er geen bruikbare alternatieven zijn.
‘De spoorwegen’ beginnen er gewoon niet aan.
‘Reiziger’: zoek het maar uit.
Het bij stremming tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch via Arnhem (kunnen) omleiden van IC-treinen, zoals in/omstreeks 1983 bij de vernieuwing van de Culemborgse Lekbrug, vereist de dubbelsporige Maasbrug bij Ravenstein.

Camille Kreemers|27.06.17|09:53

die dubbelsporige Maasbrug bij Ravenstein is door de NS zeer erg gewenst, omdat de IC Zwolle – Roosendaal kan meer “vrijheid” krijgt en de treinen in frequentie verhoogd kan worden naar 4x/uur in de spitsuren over het traject. De politiek weigert echter om geld beschikbaar te zetten, omdat het naar hun mening teveel geld kost. Hierdoor zal het spoor ook niet snel verbeteren. Dit ziet men ook bij het regionaal OV wat nu drukker wordt en uit de voegen groeit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.