Inzet mobiele data reizigers voorkomt opstoppingen op treinstations

NS en ProRail gebruiken de mobiele data van reizigers om de reizigersstromen op een aantal grote treinstations in goede banen te leiden. Het gaat om de stations Utrecht Centraal, Leiden Centraal, Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, ‘s Hertogenbosch en Schiphol Airport. De spoorbedrijven doen dat met behulp van sensoren die de Wifi- of Bluetooth-signalen opvangen van de smartphones, tablets en laptops van de reizigers. Op basis van deze data zijn de afgelopen jaren al diverse aanpassingen gemaakt op de treinstations. Daarnaast worden de data gebruikt om direct service te kunnen verlenen aan de reizigers.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Inzet mobiele data reizigers voorkomt opstoppingen op treinstations”

Peter Hogenstijn|25.06.17|11:49

Geef op de stations gratis WiFi. Meld die gratis WiFi ook, meer mensen zullen dan de WiFi aanzetten. Nu is WiFi aan vaak alleen maar een stroomvreter en zetten veel mensen de WiFi uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Inzet mobiele data reizigers voorkomt opstoppingen op treinstations | SpoorPro.nl

Inzet mobiele data reizigers voorkomt opstoppingen op treinstations

NS en ProRail gebruiken de mobiele data van reizigers om de reizigersstromen op een aantal grote treinstations in goede banen te leiden. Het gaat om de stations Utrecht Centraal, Leiden Centraal, Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, ‘s Hertogenbosch en Schiphol Airport. De spoorbedrijven doen dat met behulp van sensoren die de Wifi- of Bluetooth-signalen opvangen van de smartphones, tablets en laptops van de reizigers. Op basis van deze data zijn de afgelopen jaren al diverse aanpassingen gemaakt op de treinstations. Daarnaast worden de data gebruikt om direct service te kunnen verlenen aan de reizigers.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Inzet mobiele data reizigers voorkomt opstoppingen op treinstations”

Peter Hogenstijn|25.06.17|11:49

Geef op de stations gratis WiFi. Meld die gratis WiFi ook, meer mensen zullen dan de WiFi aanzetten. Nu is WiFi aan vaak alleen maar een stroomvreter en zetten veel mensen de WiFi uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.