Treinstation Amsterdam Centraal, foto: ProRail

Inzet mobiele data reizigers voorkomt opstoppingen op treinstations

NS en ProRail gebruiken de mobiele data van reizigers om de reizigersstromen op een aantal grote treinstations in goede banen te leiden. Het gaat om de stations Utrecht Centraal, Leiden Centraal, Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, ‘s Hertogenbosch en Schiphol Airport. De spoorbedrijven doen dat met behulp van sensoren die de Wifi- of Bluetooth-signalen opvangen van de smartphones, tablets en laptops van de reizigers. Op basis van deze data zijn de afgelopen jaren al diverse aanpassingen gemaakt op de treinstations. Daarnaast worden de data gebruikt om direct service te kunnen verlenen aan de reizigers.

Met behulp van de sensoren kunnen NS en ProRail real time analyses uitvoeren die direct toepasbaar zijn op de dienstverlening aan gebruikers van de stations. Zo noemt NS als voorbeeld dat perronmedewerkers op het drukke perron van spoor 1 en 2 van Schiphol Airport via oortjes ingeseind krijgen als pas gelande reizigers begeleiding nodig hebben.

Tracken gegevens

Er gelden strikte regels voor het zogeheten ‘tracken’ van Bluetooth- en WiFi-signalen van smartphones, tablets en andere mobiele apparatuur. De spoorbedrijven moeten duidelijk kenbaar maken dat signalen van mobiele telefoons gevolgd worden. Daarnaast mag de data alleen geanonimiseerd worden gebruikt.

ProRail en NS hebben de gegevens gebruikt om aanpassingen voor de doorstroming op stations te maken. Op Utrecht is er een aanpassing gemaakt waardoor reizigers vanaf de perrons eerst een vaste trap tegenkomen, en daarna pas aankomen bij de roltrappen. Dit zorgt voor een betere doorstroming, omdat de meeste reizigers de eerste trap nemen die ze tegenkomen.

(Tekst loopt door onder foto)
Ipad NS-medewerker, foto: NS
NS-medewerkers zien op een iPad hoe druk het is op de perrons.

Drukte op stations

Op het station Schiphol Airport heeft ProRail de hellingsbaan vanaf Schiphol Plaza naar het perron van spoor 1 en 2 vervangen door een brede, vaste trap. Uit de metingen bleek dat op deze plek op het perron relatief weinig reizigers met bagage uit de trein bleken te stappen. Een vaste trap heeft veel meer capaciteit, maar reizigers met bagage gebruiken liever geen vaste trap. Iets verderop heeft ProRail de oorspronkelijke vaste trap vervangen door een roltrap, omdat uit de analyses bleek dat op deze plek juist releatief veel reizigers met bagage komen.

De real time-metingen zijn daarnaast uitermate geschikt voor evenementen zoals het Amsterdam Dance Event en Koningsdag of als er grootschalige werkzaamheden zijn op snelwegen. NS kan hier meteen haar dienstverlening op de stations op aanpassen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Inzet mobiele data reizigers voorkomt opstoppingen op treinstations”

Peter Hogenstijn|25.06.17|11:49

Geef op de stations gratis WiFi. Meld die gratis WiFi ook, meer mensen zullen dan de WiFi aanzetten. Nu is WiFi aan vaak alleen maar een stroomvreter en zetten veel mensen de WiFi uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.