NS-trein ontspoord bij Ede-Wageningen, foto: ProRail

NS-trein bij Ede-Wageningen terecht tot ontsporing gebracht

Een NS-trein die vrijdag bij station Ede-Wageningen door een rood sein reed, is terecht tot ontsporing gebracht. De passagierstrein reed richting het hoofdspoor om in te voegen en verder te rijden richting Arnhem, maar op dat moment was dit baanvak nog niet vrijgegeven voor deze trein. In de Sprinter zaten ongeveer 25 passagiers. Niemand raakte gewond. Het is uitzonderlijk dat een trein op deze manier stil wordt gezet.

De trein vertrok van station Ede-Wageningen en reed met lage snelheid op een zijspoor. Toen duidelijk werd dat de trein een rood sein passeerde, is de trein tot stilstand gebracht met flankbeveiliging. Flankbeveiliging voorkomt met behulp van een stopontspoorblok, een ontspoortong of een veiligheidskopspoor dat een trein op een baanvak gaat rijden dat nog niet is vrijgegeven. Bij Ede-Wageningen werkt de flankbeveiliging met een ontspoortong.

De flankbeveiliging zorgde ervoor dat de trein na enkele honderden meters met alleen de voorste wielen uit de rails reed en zo tot stilstand werd gebracht. De ontspoortong ziet eruit als een wissel en ligt alleen in spoorgedeelten waar treinen met lage snelheid rijden.

Ontspoortong

De incidentenbestrijding van ProRail heeft de trein terug op de rails gezet die op eigen kracht verder is gereden. Een aantal wisselligers zijn beschadigd die op termijn gerepareerd dienen te worden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “NS-trein bij Ede-Wageningen terecht tot ontsporing gebracht”

openOV|24.05.17|12:41

Bij dit soort berichten vraag ik me af waarom ProRail/OCCR de trein niet in kan beinvloeden door de trein vanaf de wal een ATB ingreep te geven.

Cor Knops|24.05.17|18:52

Dit is een raar verhaal, want als er een ontsporingstong in betrokken spoor ligt, en het sein van betrokken spoor op rood staat, ligt de ontsporingstong altijd afleidend van het doorgaande spoor.
Dus als er een trein om wat voor reden door rood rijdt, zal een Treindienstleider niet in kunnen grijpen daar de ontsporingstong gewoon al in afleidende stand ligt.
Kan het weten ben ben namelijk 34 jaar Machinist geweest.

Groet

Peter Kleton|24.05.17|22:34

Zeker ,het is een raar verhaal. Ontspoortongen worden al zeker 50 jaar gebruikt. Ze kunnen ook dienen om een door de sterke wind aan het rollen gebrachte goederenwagen zonder ingreep van wie dan ook “äutomatich”tot stoppen te brengen.
OOk de groeten ,
Peter ,oud Mt Sw.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.