De Siemens Velaro e320 van Eurostar

Eurostar rijdt eerste rit Londen-Brussel met e320-hogesnelheidstrein

In Brussel is dinsdag de eerste nieuwe e320-hogesnelheidstrein van Eurostar vanuit Londen aangekomen. Dat gebeurde onder grote belangstelling van de internationale pers en diverse hoogwaardigheidsbekleders. Eurostar heeft in totaal zeventien e320-treinen besteld, waarvan de eerste vanaf zondag officieel tussen de twee steden gaan rijden. De aankoop van het materieel is onderdeel van een investeringsprogramma van ruim één miljard euro. 

Bekijk hier de fotoreportage die SpoorPro in Brussel maakte.

Aan het einde van dit jaar start Eurostar met een directe treindienst Amsterdam-Rotterdam-Brussel-Londen. Hoewel er eerder een tussenstop op Schiphol is overwogen, is deze vanwege de vereiste paspoort- en veiligheidscontrole geschrapt. De spoorvervoerder wil straks minstens twee keer per dag van Amsterdam via Rotterdam en Brussel naar Londen op en neer rijden. Om deze treindiensten mogelijk te maken voerden NS en Siemens vorig jaar al diverse tests uit met de nieuwe hogesnelheidstreinen op het Nederlandse spoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Eurostar rijdt eerste rit Londen-Brussel met e320-hogesnelheidstrein”

Benjamin Jacobs|24.05.17|12:31

De getekende route lijkt verdacht veel op de route via de autoweg. Alle Eurostar-treinen rijden via Rijsel.

Wiebe Goossen|24.05.17|13:28

De route op het kaartje zal ook wel niet helemaal kloppen. Maar het is wel goed nieuws dat met één trein binnenkort van Amsterdam naar Londen kan worden gereisd! Ik hou me vast aanbevolen!

Wim Winter|24.05.17|20:08

De hogesnelheidstrein vanaf Brussel-midi was in het verleden een regelrechte ramp.
Op de Lijn Nederland/Brussel was veel vertraging en er vielen ook ‘gewoon!’treinen uit.
Mogelijk dat deze direkte verbinding wel kan concurreren met de ‘budget-vluchten’.
Ik ben benieuwd! Verder hoop ik dat gratis wifi ook echt gratis is en dat het niet alleen
geldt voor de duurdere kaartjes zoals mij is overkomen bij de Thalis
De e230-H-trein zal dus echt de concurrentie moeten aangaan met de ‘budget-vluchten’.

Marieke van Gompel|26.05.17|10:28

Beste lezers,

De oorspronkelijke kaart gaf inderdaad de route over de autoweg weer, omdat Eurostar nog geen dergelijke kaart beschikbaar heeft gesteld. Nu staat er een kaart bij met de goede route via Rijsel. Bedankt voor het meedenken!

Marc Busio|29.05.17|15:34

In de concurrentie met de luchtvaart hadden de hogesnelheidstreinen de afgelopen jaren al vaak het nakijken, maar nu ook hier veiligheidscontroles worden ingevoerd – en daarmee het reistijdverschil nog ongunstiger wordt – is hun positie helemaal kansloos aan het worden. En dan heb ik het nog niet eens over de notoir onbetrouwbare HSL-Zuid, waar ook deze echte hogesnelheidstrein regelmatig zijn weg geblokkeerd zal gaan zien door een gestrande Intercity-Defect.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eurostar rijdt eerste rit Londen-Brussel met e320-hogesnelheidstrein | SpoorPro.nl
De Siemens Velaro e320 van Eurostar

Eurostar rijdt eerste rit Londen-Brussel met e320-hogesnelheidstrein

In Brussel is dinsdag de eerste nieuwe e320-hogesnelheidstrein van Eurostar vanuit Londen aangekomen. Dat gebeurde onder grote belangstelling van de internationale pers en diverse hoogwaardigheidsbekleders. Eurostar heeft in totaal zeventien e320-treinen besteld, waarvan de eerste vanaf zondag officieel tussen de twee steden gaan rijden. De aankoop van het materieel is onderdeel van een investeringsprogramma van ruim één miljard euro. 

Bekijk hier de fotoreportage die SpoorPro in Brussel maakte.

Aan het einde van dit jaar start Eurostar met een directe treindienst Amsterdam-Rotterdam-Brussel-Londen. Hoewel er eerder een tussenstop op Schiphol is overwogen, is deze vanwege de vereiste paspoort- en veiligheidscontrole geschrapt. De spoorvervoerder wil straks minstens twee keer per dag van Amsterdam via Rotterdam en Brussel naar Londen op en neer rijden. Om deze treindiensten mogelijk te maken voerden NS en Siemens vorig jaar al diverse tests uit met de nieuwe hogesnelheidstreinen op het Nederlandse spoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Eurostar rijdt eerste rit Londen-Brussel met e320-hogesnelheidstrein”

Benjamin Jacobs|24.05.17|12:31

De getekende route lijkt verdacht veel op de route via de autoweg. Alle Eurostar-treinen rijden via Rijsel.

Wiebe Goossen|24.05.17|13:28

De route op het kaartje zal ook wel niet helemaal kloppen. Maar het is wel goed nieuws dat met één trein binnenkort van Amsterdam naar Londen kan worden gereisd! Ik hou me vast aanbevolen!

Wim Winter|24.05.17|20:08

De hogesnelheidstrein vanaf Brussel-midi was in het verleden een regelrechte ramp.
Op de Lijn Nederland/Brussel was veel vertraging en er vielen ook ‘gewoon!’treinen uit.
Mogelijk dat deze direkte verbinding wel kan concurreren met de ‘budget-vluchten’.
Ik ben benieuwd! Verder hoop ik dat gratis wifi ook echt gratis is en dat het niet alleen
geldt voor de duurdere kaartjes zoals mij is overkomen bij de Thalis
De e230-H-trein zal dus echt de concurrentie moeten aangaan met de ‘budget-vluchten’.

Marieke van Gompel|26.05.17|10:28

Beste lezers,

De oorspronkelijke kaart gaf inderdaad de route over de autoweg weer, omdat Eurostar nog geen dergelijke kaart beschikbaar heeft gesteld. Nu staat er een kaart bij met de goede route via Rijsel. Bedankt voor het meedenken!

Marc Busio|29.05.17|15:34

In de concurrentie met de luchtvaart hadden de hogesnelheidstreinen de afgelopen jaren al vaak het nakijken, maar nu ook hier veiligheidscontroles worden ingevoerd – en daarmee het reistijdverschil nog ongunstiger wordt – is hun positie helemaal kansloos aan het worden. En dan heb ik het nog niet eens over de notoir onbetrouwbare HSL-Zuid, waar ook deze echte hogesnelheidstrein regelmatig zijn weg geblokkeerd zal gaan zien door een gestrande Intercity-Defect.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.