Treinbotsing bij Barendrecht op 24 september 2009, foto: ANP

DB Cargo vecht miljoenenclaim voor treinbotsing Barendrecht aan

Foto: ANP, voor éénmalig gebruik!

DB Cargo gaat in hoger beroep tegen een uitspraak van de civiele rechter die bepaalde dat het spoorbedrijf 1,5 miljoen aan ProRail moet betalen voor het treinongeluk in Barendrecht in 2009. Bij de treinbotsing tussen twee goederentreinen kwam de machinist van DB Schenker om het leven en raakte de machinist van ERS Railways zwaargewond. Ook ontstond er flinke schade aan het spoor. Spoorbeheerder ProRail spande de rechtszaak aan om de schade aan het spoor op de goederenvervoerder te verhalen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “DB Cargo vecht miljoenenclaim voor treinbotsing Barendrecht aan”

Arco Sierts|18.05.17|00:19

(diepe zucht…)
Ten eerste gaat het hier om TREINbeveiliging en niet om spoorbeveiliging. Ten tweede: ATB-Vv staat voor ATB Verbeterde Versie. Ten derde: ATB-EG grijpt alleen in als de Mcn bij een GEELvariant niet reageert op een opdracht tot snelheidsbeperking. Bij een rood sein = stop doet ATB-EG per definitie NIETS. ATBEG werkt vooraf bij voorseinen (=geelvariant = opdracht tot snelheidsbeperking), en dus niet achteraf, als de opdracht al uitgevoerd had moeten zijn. Dat doet ATB-Vv wel.

Arco Sierts|18.05.17|00:30

De bewering “ATB EG grijpt niet in als een trein bij het naderen van een rood sein minder dan 40 kilometer per uur rijdt” is dus pertinent onjuist. ATB-EG doet per definitie niets bij rood sein.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB Cargo vecht miljoenenclaim voor treinbotsing Barendrecht aan | SpoorPro.nl
Treinbotsing bij Barendrecht op 24 september 2009, foto: ANP

DB Cargo vecht miljoenenclaim voor treinbotsing Barendrecht aan

Foto: ANP, voor éénmalig gebruik!

DB Cargo gaat in hoger beroep tegen een uitspraak van de civiele rechter die bepaalde dat het spoorbedrijf 1,5 miljoen aan ProRail moet betalen voor het treinongeluk in Barendrecht in 2009. Bij de treinbotsing tussen twee goederentreinen kwam de machinist van DB Schenker om het leven en raakte de machinist van ERS Railways zwaargewond. Ook ontstond er flinke schade aan het spoor. Spoorbeheerder ProRail spande de rechtszaak aan om de schade aan het spoor op de goederenvervoerder te verhalen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “DB Cargo vecht miljoenenclaim voor treinbotsing Barendrecht aan”

Arco Sierts|18.05.17|00:19

(diepe zucht…)
Ten eerste gaat het hier om TREINbeveiliging en niet om spoorbeveiliging. Ten tweede: ATB-Vv staat voor ATB Verbeterde Versie. Ten derde: ATB-EG grijpt alleen in als de Mcn bij een GEELvariant niet reageert op een opdracht tot snelheidsbeperking. Bij een rood sein = stop doet ATB-EG per definitie NIETS. ATBEG werkt vooraf bij voorseinen (=geelvariant = opdracht tot snelheidsbeperking), en dus niet achteraf, als de opdracht al uitgevoerd had moeten zijn. Dat doet ATB-Vv wel.

Arco Sierts|18.05.17|00:30

De bewering “ATB EG grijpt niet in als een trein bij het naderen van een rood sein minder dan 40 kilometer per uur rijdt” is dus pertinent onjuist. ATB-EG doet per definitie niets bij rood sein.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.