ERTMS Atlas Level 2 op het Zwitserse spoor, foto: Alstom Transport / E. Lamperti

ProRail vraagt om advies over simulatietool voor ERTMS

ProRail is op dit moment bezig met een vooronderzoek naar een simulatietool dat kan beoordelen of het spoorbeveiligingssysteem ERTMS op de juiste wijze is geconfigureerd. Het is de bedoeling dat het hulpmiddel de omgeving van de machinist nabootst. ProRail vraagt spoorbedrijven om hierover mee te denken via een marktconsultatie. De consultatie is ter voorbereiding van een Europese aanbesteding.

Het is de bedoeling dat het simulatie-instrument de Driver Machine Interface (DMI) gaat nabootsen. De DMI is het ERTMS-scherm in de stuurtafel van de trein. Dit systeem geeft de machinist aanwijzingen over hoe de trein te besturen en informatie over belangrijke objecten in de spooromgeving zoals perrons en seinen.

Marktconsultatie

ProRail wil de marktconsultatie gebruiken om in kaart te brengen welke mogelijkheden er zijn om ERTMS-ontwerpen te beoordelen en wat de kosten daarvan zijn. De marktconsultatie zorgt er volgens de spoorbeheerder voor dat een toekomstige uitvraag “goed aansluit op de mogelijkheden die de markt biedt”.

Nederland gaat de komende jaren ERTMS op grote schaal uitrollen. Dit betekent dat de komende jaren een aantal baanvakken naar ERTMS omgebouwd gaan worden. Bij toepassing van ERTMS Level 2 staan er geen lichtseinen meer langs de baan. In plaats daarvan onderhoudt een trein verbinding met het Radio Block Center (RBC).

Treinpositie

De trein stuurt zijn positie naar die RBC en deze stuurt een toestemming om te gaan rijden (een Movement Authority) naar de trein, inclusief de maximale snelheid en het hellingprofiel. Deze gegevens worden aan de machinist op de Driver Machine Interface (DMI) getoond. Deze gegevens worden ook door de trein gebruikt om te remmen.

Om het ontwerp van een object in de spoorinfrastructuur te kunnen beoordeling op gebruik en veiligheid wil ProRail het infra-ontwerp binnen een ‘laboratorium-omgeving’ testen op zijn prestaties, nog voor de installatie in de spoorinfrastructuur. Spoorbedrijven kunnen tot 15 mei deelnemen aan de marktconsultatie.

Bekijk hier de marktconsultatie.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.