V250, Fyra, AnsaldoBreda

Dijksma: verkoop Fyra-treinen kan 21 miljoen opleveren

Gepubliceerd op 19-04-2017 om 12:00

De verkoop van de twaalf Fyra-treinen kan maximaal 21 miljoen euro opleveren. Een eventuele verkoop zal bijdragen aan de winst van spoorvervoerder NS. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu in antwoord op vragen van VVD-Kamerleden Betty de Boer en Aukje de Vries. Zij stelden deze vragen naar aanleiding van een verhaal op SpoorPro over de mogelijke verkoop van de Fyra-treinen aan de Italiaanse spoorvervoerder Trenitalia.

De bewindsvrouw bevestigd dat er gesprekken zijn met Trenitalia, maar er is volgens haar nog geen sprake van een daadwerkelijke verkoop. De spoorvervoerder zou plannen hebben om de treinen in te zetten op het spoortraject tussen Lecce, Rome en Bari. Italiaanse media meldden vorige maand dat Trenitalia in een bedrijfsplan bekend had gemaakt dat ze van plan is om vanaf juni dit jaar de treinen in te gaan zetten.

Fyra-treinen

NS heeft in 2014 de Fyra-treinen terugverkocht aan de Italiaanse treinfabrikant voor een bedrag van 125 miljoen euro. “Ingeval van een succesvolle doorverkoop, is er in de overeenkomst tussen NS en AnsaldoBreda/Finmeccanica bepaald dat NS een vergoeding van 3,5 miljoen euro krijgt bij verkoop van trein 7 tot en met 12. Dit betekent dus maximaal een opbrengst van 21 miljoen euro bij verkoop van 12 treinen of meer.” NS had 16 treinen afgenomen bij de Italiaanse treinfabrikant, Belgische spoorvervoerder NMBS schafte er 3 aan.

“De baten bij de verkoop van de treinen zullen bijdragen aan de winst van NS en indirect krijgt de aandeelhouder daar een deel van via de reguliere dividendstroom”, schrijft de bewindsvrouw. 35 procent van de jaarlijkse nettowinst van NS wordt als dividend uitgekeerd aan het ministerie van Financiën.

Verlies

NS heeft rond de 200 miljoen euro voor de hogesnelheidstreinen betaald. Ondanks de overeenkomst met AnsaldoBreda legt de NS flink toe op het project. Als de verkoop doorgaat dan wordt het verlies van NS op de Fyra-treinen van 88 miljoen euro teruggebracht naar 67 miljoen euro. Daarin zijn de tonnen verlies door de inzet van extra, vervangende treinen, uitstel van betalingen en andere bijkomende kosten door het Fyra-debacle echter niet in meegerekend.

De Fyra-treinen van AnsaldoBreda werden eind 2012 na jarenlange vertraging in de bouw in gebruik genomen. Al vanaf de eerste dag dat het V250-materieel ging rijden waren er technische problemen. Uiteindelijk besloten de Belgische spoorvervoerder NMBS en NS om de treinen van het spoor te halen en terug naar Italië te sturen.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van SpoorPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Dijksma: verkoop Fyra-treinen kan 21 miljoen opleveren”

Aart Roest|20.04.17|21:00

Maar vergeet niet, dat de NS ook nog steeds jaarlijks (als ik me goed herinner) ca, 100 miljoen Euro betaalt aan de minister voor gebruik van de HSL (de ‘aanbesteding’). Hierover had een regeling getroffen moeten worden, om ooit bestaande politieke tegenstellingen een keer recht te zetten. Dat is, zover ik weet, nog niet gebeurd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.