Onderhoudsbedrijf NedTrain in Haarlem

Minder storingen door slim rekenmodel Universiteit Twente

Onderzoekers aan de Universiteit Twente hebben een rekenmodel ontwikkeld waarmee onderhoud aan treinen, de spoorinfrastructuur, vliegtuigen, zelfrijdende auto’s, robots en kerncentrales beter te plannen is. Dit zorgt voor een hogere betrouwbaarheid en lagere kosten. Dennis Guck van de vakgroep Formal Methods and Tools promoveerde onlangs op dit onderzoek.

Onderzoekers van de UT-vakgroep Formal Methods and Tools ontwikkelden een nieuw rekenmodel om de kosten en de baten van onderhoud beter in kaart te brengen. Hierdoor krijgen organisaties inzicht in welke onderhoudsacties essentieel zijn en waar er bespaard kan worden. Het model is al in gebruik genomen bij diverse organisaties, waaronder ProRail.

Martijn van Noort van ProRail: “We hebben het rekenmodel van Universiteit Twente ingezet om bij een nieuw product te kunnen voorspellen hoeveel verbetering dit gaat opleveren in ons onderhoud. Het model helpt ons om een goede kostenafwegingen te kunnen maken. Dit is onderdeel van het programma ExploRail.” ExploRail is een groot wetenschappelijke onderzoeksprogramma van ProRail, Technologiestichting STW en NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen en loopt van 2012-2017.

Onderhoudsactiveiten

Jaarlijks geven bedrijven als ProRail, Rijkswaterstaat en KLM ieder miljoenen uit aan onderhoudsactiviteiten. Dr. Mariëlle Stoelinga, promotor van Dennis Guck, legt uit hoe het rekenmodel werkt: “Bestaande modellen kijken vaak alleen naar de kosten van onderhoud, of de effecten van slijtage en storingen. Ons model combineert beide, waardoor je betere afwegingen kunt maken. Dit model combineert drie ingrediënten. Aan de basis staan modellen die de slijtage van systeemcomponenten in kaart brengen: hoe snel ontstaan defecten in het systeem als je geen onderhoud pleegt? En wat is het effect van onderhoud op het voorkomen van defecten?”

“We ontwikkelden een kansberekeningsmodel om antwoord te vinden op deze vragen. Vervolgens rekenen we door welke effecten slijtage aan componenten hebben op het functioneren van het systeem. Tenslotte rekenen we de kosten en baten uit met geavanceerde kansberekeningen; de UT is wereldleider op het gebied van algoritmes voor het doorrekenen van kansberekeningsmodellen, stochastisch model checking genaamd. Samen leveren deze drie ingrediënten een systeem op waarmee onderhoudsingenieurs hun onderhoud kunnen optimaliseren.”

Het onderzoek is uitgevoerd door promovendus Dennis Guck in de groep Formal Methods and Tools, onderdeel van het instituut CTIT. Zijn promotoren zijn dr. Marielle Stoelinga en prof. dr. Joost-Pieter Katoen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.