Treinstation Utrecht Centraal, foto: Movares

Holland Rail Industry: verdubbeling hoofdspoorlijnen binnen 20 jaar

Gepubliceerd op 27-03-2017 om 10:51

De hoofdspoorlijnen van het Nederlandse spoorwegnet moet binnen twintig jaar verdubbeld zijn. Een robuuster spoor is nodig om aan de toenemende vraag te voldoen. Holland Rail Industry (HRI), de ondernemersvereniging voor ontwerpers, leveranciers en bouwers van de Nederlandse spoorwegsector, roept een nieuw kabinet op hiervan werk te maken. De brancheorganisatie pleit voor een Deltaplan voor het spoor dat de komende twintig jaar fasegewijs wordt uitgevoerd.

In het Deltaplan dient volgens de brancheorganisatie onder meer de verdubbeling van de belangrijkste hoofdspoorlijnen en sommige nevenspoorlijnen te worden opgenomen, maar ook het elektrificeren van diesellijnen en de aanleg van nieuwe spoorlijnen. Ook moet de snelheid op specifieke baanvakken omhoog. Het plan moet leiden tot minder vertragingen en meer verduurzaming. De toeleveringsbedrijven voor de railinfra kunnen het Deltaplan op een innovatieve en duurzame wijze realiseren.

Verdubbeling van hoofdspoorlijnen

De vraag naar mobiliteit is groot en neemt nog steeds toe. Verdubbeling van de hoofdspoorlijnen zal leiden tot meer treinen, snellere verbindingen en minder vertraging, waardoor de doorstroming tussen de steden verbetert. Ook neemt de reistijd aanzienlijk af doordat de baanvaksnelheid omhoog gaat. Verder zal het aantal verstoringen en vertragingen afnemen. Een gestrande trein of een kapotte wissel zal delen van het spoor minder snel platleggen, omdat het Deltaplan voorziet in uitwijk- en omrijdmogelijkheden.

Snellere verbindingen zijn gunstig voor treinreizigers, omdat hun reistijd korter wordt. Op deze manier zal de trein een nog aantrekkelijker alternatief worden voor de auto. “De verkeerscongestie in de Randstad wordt steeds groter,” zegt HRI-voorzitter Erno Chevallier. “Meer rails kunnen de groeiende vraag naar mobiliteit opvangen. Hierdoor verbetert ook de punctualiteit, snelheid en betrouwbaarheid van het spoor, waardoor het voor reizigers aantrekkelijker wordt om de trein te nemen. Een en ander draagt direct bij aan een verlaging van de uitstoot van CO2 en fijnstof. Ook voor het milieu is het Deltaplan dus gunstig.”

Meer treinen inzetten

Chevallier haakt in op het pleidooi van NS-directeur Rogier van Boxtel. Die wil de komende vijf jaar meer treinen inzetten, om het groeiend aantal treinreizigers adequaat te kunnen vervoeren. “Maar met de huidige spoorinfrastructuur wordt dat problematisch. Daarvoor zijn eenvoudigweg meer spoorrails voor nodig,” meent Chevallier.

Het Deltaplan omvat ook de aanleg van nieuwe trajecten zoals bijvoorbeeld een spoorlijn tussen Utrecht en Breda. Andere onderdelen zijn het transformeren van het bestaande spoorwegnetwerk in de Randstad naar een fijnmazig railnetwerk, de versnelde elektrificatie en verdubbeling van een aantal nevenlijnen, zoals bijvoorbeeld de spoorlijn Leeuwarden-Groningen en de aanleg van hogesnelheidslijnen naar Duitsland, bijvoorbeeld via de lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem.

Mobiliteit vergroten

Meer en snellere treinen zullen de mobiliteit van burgers vergroten. Dit heeft positieve gevolgen voor het woon-werkverkeer. Snellere verbindingen kunnen ook de bevolkingsdaling in bepaalde landsdelen opvangen. Een snelle spoorwegverbinding tussen bijvoorbeeld Noord-Nederland en de Randstad kan het aantrekkelijk maken om in de Randstad te werken maar in bijvoorbeeld Groningen of Friesland te wonen.
Voor het goederenvervoer per spoor biedt een uitbreiding eveneens kansen. Chevallier: “Het aandeel goederenvervoer per trein is in Nederland lager dan in andere Europese landen. Dat moet beter. Spoor is de komende decennia de oplossing. Je kunt daarbij denken aan zowel bovengrondse als ondergrondse lijnen.”

HRI wijst erop dat de plannen voor het Deltaplan worden ondersteund door een onderzoeksrapport van de Tweede Kamer uit 2012. Hierin wordt geconcludeerd dat infrastructurele capaciteitsuitbreidingen tussen 2020 en 2030 nodig zijn. Het gaat hierbij om onder meer de aanleg van vier sporen of meer of inhaalsporen op bepaalde trajecten. Het rapport concludeert dat Nederland minder spoor vervangt dan andere Europese landen. Het spoorwegnet in Nederland is drieduizend kilometer lang en genereert het hoogste aantal reizigers per station van Europa. Ruim 75 procent van het spoor is geëlektrificeerd. Ruim een derde is nog enkelspoors.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Holland Rail Industry: verdubbeling hoofdspoorlijnen binnen 20 jaar”

Arco Sierts|30.03.17|10:43

Innovatie is nog ver te zoeken, en daarmee vervreemdt de spoorsector zich steeds meer van de rest van de wereld, en dus ook van de politiek. De 1e stap is het waanzinnig veel betrouwbaarder en slimmer maken van techniek, planning en ontwerp, waaronder met name wissels, spoorvrijdetectie, treinen en de baan-trein-communicatie. Zonder die stap komen we helemaal nergens met intensievere benutting. Pas als dat vertrouwen en groei heeft opgeleverd, zal er enthousiasme komen voor railinvesteringen.

Stoffel Bos|03.04.17|15:47

Beste Arco,
Je doet met die uitspraak geen recht aan een aantal innovatie-trajecten die bij verschillende, spoor-gerelateerde bedrijven lopen.
Blijkbaar heb je al te veel afstand van de praktijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.