Passagierstrein NMBS

Lege NMBS-trein vertrekt zonder machinist en ontspoort

Een trein van de NMBS zonder passagiers of machinist is maandagochtend uit zichzelf gaan rijden en is enkele honderden meters verderop ontspoord in Vorst. De Belgische vervoerder heeft bevestigd dat de passagierstrein ‘is ontsnapt’ van het opstelterrein in Vorst. Na het ritje zorgde een veiligheidssysteem ervoor dat de trein uit de rails werd gelicht.

Nadat de trein een wissel passeerde, zorgde dit veiligheidssysteem ervoor dat de trein ontspoorde. Het voertuig kwam hierdoor tot stilstand in een hoek van 45 graden. Dit gebeurde op een plek waar er nauwelijks hinder ontstond voor het reizigersverkeer.

Het is niet de eerste keer dat een trein van de NMBS zonder machinist is vertrokken. In februari vorig jaar legde een trein een afstand van twaalf kilometer af zonder bestuurder. In het station van Tienen sprong een andere machinist op de langzaam rijdende trein en bracht deze tot stilstand.

Oorzaak

Het incident vond plaats om 05.10 uur ’s ochtends. Het ging om een trein waaraan nog een andere wagon vast zat. De eerste trein ontspoorde, de andere trein stopte uit zichzelf. De NMBS zei tegen de Belgische krant Het Nieuwsblad geen enkel idee te hebben hoe de trein heeft kunnen vertrekken, zonder dat er een persoon aanwezig was in de trein.

De Waalse vakbond CGSP suggereerde dat de de noodrem niet gefunctioneerd zou hebben. NMBS liet echter weten dat het normaal is dat deze noodrem niet heeft gewerkt. “Die treedt enkel in werking als de trein een sein passeert, wat na een traject van nauwelijks enkele honderden meters nog niet het geval was”, aldus de Belgische spoorvervoerder. Onderzoek moet uitwijzen hoe dit incident heeft kunnen plaatsvinden.

Lees ook:

Spooktrein NMBS rijdt 12 kilometer zonder machinist

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

2 reacties op “Lege NMBS-trein vertrekt zonder machinist en ontspoort”

Tom Janssens|05.01.17|12:28

Het treinstel op de foto is geen Desiro.
Aan Desiro’s hangen geen wagonnen

Mario Van der Ent|05.01.17|12:48

Dit is een tweedelig treinstel uit de reeks 41. De MW41 (ook bekend als AR41 of ATRL) zijn de nieuwste dieseltreinstellen die op het Belgische spoorwegnet rijden. Ze werden gebouwd door Gec Alstom Transporte Barcelona in 2000-2002. De kleurstelling is gelijk aan de elektrische MS96. De stellen kunnen in treinschakeling rijden. Momenteel is de reeks 41 het enige reizigersmaterieel voor de niet-geëlektrificeerde lijnen in België.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.