Flirt-trein Stadler, nieuwe NS-Sprinter

Stadler verwacht meer rollend materieel te verkopen in Nederland

Fabrikant Stadler verwacht in de nabije toekomst meer trams, metro’s en treinen in Nederland te gaan verkopen. Dat zei plaatsvervangend topman Thomas Ahlburg vorige week bij het tienjarig jubileum van Stadler Service Nederland. Ahlburg is blij met de successen die Stadler als treinenbouwer en onderhoudspartner in ons land boekt, maar het bedrijf wil meer. De fabrikant heeft zijn zinnen onder andere gezet op de tramvloot in Den Haag en de Amsterdamse metro.

“We zijn op dit moment druk bezig ons onderhoudsconcept te perfectioneren. We streven ernaar het onderhoud aan treinen volledig gepland en preventief te maken”, adus de topman.

Flirt-treinen

Ahlburg presenteerde een aantal nieuwe treinen van Stadler die binnenkort in Nederland gaan rijden. NS neemt binnenkort 58 Flirt-treinen in gebruik voor de normale treindienst en 6 voor de treindienst tussen Alphen en Gouda. Arriva gaat in Limburg met hetzelfde treintype rijden, maar met een ander uiterlijk.

Volgens de Stadler-topman liggen diverse redenen ten grondslag aan het Nederlandse succes van zijn bedrijf. “Wij zijn er goed in om te leveren wat onze klanten willen en dat doen we nog snel ook. Bovendien blijken we met Nederlanders uitstekend te kunnen werken. Er wordt hier hard onderhandeld en daarna wordt er uitstekend samengewerkt. De Nederlandse mentaliteit is gebaseerd op afspraken maken en je eraan houden. Dat past héél goed bij onze manier van werken,”

Onderhoud treinen

Stadler Service Nederland heeft de afgelopen jaren nieuwe, klantgerichte onderhoudsconcepten toegepast. Managing director Hein van der Schoot: “Treinen moeten zo weinig mogelijk stilstaan. Om daarvoor te zorgen, moet je onderhoud zo slim en efficiënt mogelijk organiseren. Wij zoeken voortdurend naar manieren om onderhoud nóg sneller en beter uit te voeren. Daarnaast hanteren we methodes om het storingsgedrag van treinen vast te stellen en te voorspellen. Die informatie verzamelen en analyseren we. Zo kunnen we preventief onderhoud beter plannen en storingen voorkomen.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Stadler verwacht meer rollend materieel te verkopen in Nederland”

Jaap de Groot|08.11.16|17:13

De lijn Alphen Gouda = geen Abellio concessie. De Flirt stellen die daar gaan rijden zijn dan ook NS.

Hopelijk valt er woensdag nog sneeuw…

E Habets|09.11.16|10:35

Hier staat een fout in, de 58 flirt stellen van NSR gaan ingezet worden in oa Brabant en niet tussen Gouda en Alphen aan de Rijn. Dat zijn de stellen van R-net.

Wiebe Goossen|10.11.16|12:11

Hoe dan ook: goeie treinen zijn gewoon te koop: in Europa en praktisch op afroep. Heeft men ale eens naar de hogesnelheidstreinen van Stadler gekeken? Je kan ervoor naar Zwitserland, maar ook naar Polen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.