Metro, M5, Metropolis, Amsterdam, GVB

Amsterdamse OV-netwerk op de schop voor Noord/Zuidlijn

Amsterdam gaat het OV-netwerk op de schop gooien voor de komst van de metroverbinding Noord/Zuidlijn in de zomer van 2018. Het is de bedoeling dat het metronetwerk de ‘ruggengraat’ wordt van al het openbaar vervoer in de stad en dat alle andere modaliteiten hierop aan gaan sluiten. Dat staat in het concept vervoerplan van stadsvervoerder GVB.

GVB gaat de komende jaren meer reizigers vervoeren met minder subsidie van opdrachtgever Stadsregio Amsterdam. De subsidie daalt de komende jaren van ruim 100 miljoen euro per jaar tot ongeveer 35 miljoen euro per jaar. Deze bezuiniging kan volgens GVB alleen worden doorgevoerd als grote reizigersstromen kiezen voor de metro. Dat betekent dat parallelle tram- of busroutes minder vaak rijden. Dit bespaart volgens de vervoerder  dubbele kosten.

OV-knooppunt

Volgens het GVB kan tachtig procent van de reizigers vanaf 2018 sneller naar meer bestemmingen in Amsterdam reizen. Bus- en tramreizigers zullen vaker moeten overstappen, omdat er vaker zal worden gereden tot een OV-knooppunt waar reizigers de metro kunnen pakken.

De Amsterdamse vervoersdeskundige Guido Bruggeman stelt in een interview met het Parool dat het bus- en tramnetwerk in Amsterdam wordt uitgekleed om te voorkomen dat de Noord/Zuidlijn straks te weinig reizigers heeft. Hij vergelijkt deze situatie met de Fyra, waarbij de Intercity van Amsterdam naar Brussel werd geschrapt om de Fyra-treinen te vullen.

Vervoerplannen

Om aan te sluiten op het nieuwe metronetwerk hebben stads- en streekvervoerders hun vervoerplannen voor 2018 aangepast. Busvervoerder EBS past de lijnen en frequenties van de concessie Waterland aan, zodat deze beter aansluiten op het metronetwerk en grote OV-knooppunten. Grote delen van Amsterdam zullen straks beter te bereiken via metrostation Noord. Vandaar dat 70 procent van de bussen van de concessie Waterland vanaf de zomer van 2018 bij het metrostation Noord zullen eindigen. Voor reizigers in de nabijheid van het Centraal Station zal EBS met rechtstreekse bussen naar het Centraal Station blijven rijden.

De andere twee streekconcessies rondom Amsterdam zijn nu nog in handen van Connexxion. Dit zijn de concessies Zaanstreek en Amstelland-Meerland. In de Zaanstreek verandert er weinig en de frequenties blijven gelijk. Voor Amstelland-Meerlanden heeft de vervoerder nog geen plan gemaakt, omdat het busvervoer hier momenteel opnieuw wordt aanbesteed. De concessieverlener vraagt wel van de nieuwe vervoerder dat hij de uitgangspunten van de Lijnennetvisie van de Stadsregio meeneemt.

Bekijk hier het concept vervoerplan.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.