Intercity Direct, Amsterdam Centraal station

Alle Intercity Direct-treinen rijden in ‘sandwichbedrijf’

Alle treinen van Intercity Direct rijden sinds deze week in ‘sandwichbedrijf’, dat betekent dat er zowel voor als achter de trein een locomotief geplaatst wordt. Bij de extra treindiensten tussen Amsterdam en Rotterdam, die eind 2015 aan de dienstregeling werden toegevoegd, werd al meteen een extra locomotief ingezet. Sinds deze week hebben alle Intercity Direct-treinen, inclusief de treinen die doorrijden naar Breda, een extra locomotief.

Afgelopen weekend zijn hiervoor tien treinen omgebouwd om sandwichbedrijf voor alle Intercity Direct-treindiensten mogelijk te maken. De NS maakte hierbij gebruik van de buitendienststelling rond Schiphol, waardoor beperkt treinverkeer mogelijk was. Daardoor konden alle treinen in één keer worden aangepast.

Extra locomotief

Met deze extra locomotief kan de trein makkelijker keren op het eindstation, omdat de locomotief niet elke keer hoeft te worden omgereden. Daardoor zijn er niet meer na iedere rit rangeerders en extra machinisten nodig om dit te doen. De trein moest hiervoor eerder steeds naar het rangeerterrein.

Als één van de locomotieven onderweg defect raakt, kan de trein op eigen kracht verder. Ook bij een storing op de HSL kan de trein makkelijker omkeren, waardoor Intercity Direct-treinen minder snel worden opgeheven. Een ander voordeel is volgens NS dat alle IC Direct-treinen nu technisch identiek zijn wat “het beheer een stuk simpeler maakt”.

Uitval treinen

Uiteindelijk zullen alle NS-treinen op de HSL in sandwich-samenstelling gaan rijden, inclusief de Intercity Brussel en de Intercity Den Haag – Eindhoven. Deze laatste zal rijden met negen rijtuigen in plaats van met zes zoals Intercity Direct. Het rijden met twee locomotieven is één van de maatregelen die NS begin dit jaar aankondigde om de betrouwbaarheid van de treinen op de HSL te verbeteren. Intercity direct heeft nog steeds teveel last van vertraging en uitval.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Alle Intercity Direct-treinen rijden in ‘sandwichbedrijf’”

Erik Eggers|29.09.16|15:24

Zo wordt beetje bij beetje het reizigergeorienteerde spoorbedrijf intelligenter gemaakt.

Antoine Berben|29.09.16|21:53

Toch zie ik niet in waarom er voor het kop maken ook nog eens een extra machinist nodig zou zijn.
Ik kan me wel voorstellen dat er dan een rangeerder nodig is die rijtuigen en locomotief koppelt en de verbindingen controleert maar dat is het dan ook.
Overigens deel ik de opvatting van Erik Eggers.

baxspace|14.10.16|19:16

Ik had als ’s gezegd en zeg het weer: locomotiefje erbij hier. Locomotiefje erbij daar. Het mag wat kosten. Ik begrijp niet goed hoe zoiets gefinancierd wordt. Is dit dan het antwoord op de falende Fyra, het avontuur dat ook al veel kostte?

bartrazin|30.11.16|22:49

Valt me nog mee dat er niet staat dat beide locs de trein trekken zoals het artikel over de ICRm rijtuigen waarin staat en ik citeer:Deze worden aan beide zijden getrokken door een locomotief (Sandwichbedrijf).Middeleeuwse praktijken bij NS?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.