Meer samenwerking tussen Stadler en Arriva in onderhoudscontract Limburg

Door rekening te houden met zowel de planning van treinfabrikant Stadler als met de dienstregeling van vervoerder Arriva, moet het onderhoud aan de treinen in Limburg optimaal kunnen worden uitgevoerd. Dit hopen de twee partijen te bereiken met het nieuwe, innovatieve onderhoudscontract dat ze vorige week ondertekenden. “We willen onderhoud een nieuw gezicht geven. In dit contract delen we de risico’s én de voordelen”, aldus managing director bij Stadler, Hein van der Schoot. 

Dit gebeurde tijdens de presentatie van de eerste Stadler-trein die met ingang van de nieuwe OV-concessie in Limburg gaat rijden. Circa 200 genodigden kregen de mogelijkheid om nieuwe trein van het type Flirt te bekijken. Arriva-directeur Anne Hettinga: “Hiermee tonen we aan de vervoersautoriteit en onze klanten dat we op schema liggen met de implementatie van de nieuwe treinen.”

Onderhoudscontract

Het is niet de eerste keer dat Arriva met de treinfabrikant een contract sluit voor de duur van 15 jaar voor het onderhoud, de service en de schoonmaak van treinen in een bepaalde concessie. Het vernieuwde aan dit contract is de samenwerking tussen de twee partijen. Het onderhoud wordt in goed overleg gepleegd, zodat reizigers hier zo min mogelijk last van hebben en Stadler het zo goed en snel mogelijk kan uitvoeren.

Hettinga: “Het gaat in dit contract niet alleen meer om output. We denken mee in de fabriek om het onderhoud optimaal te maken. We behalen hier beide voordelen van.” Ook Van der Schoot is enthousiast. “Het wordt een gebalanceerde interactie tussen de dienstregeling van Arriva en de planning van Stadler.”

Stadler-trein

In Limburg gaan vanaf 11 december van dit jaar verschillende Flirt-treinen rijden. Er zijn in totaal 36 treinen gekocht, waarvan vorige week de eerste werd geleverd. Hierbij gaat het om Flirt-sprinters met twee bakken. Vijftien van deze voertuigen moeten op 11 december van dit jaar meteen ingezet worden. Later in de concessie worden ook nog 13 extra treinen geleverd met drie bakken en 8 driespannings-treinen met ook 3 bakken. De Flirt-sprinters met 3 bakken moeten op de Maaslijn gaan rijden wanneer die geëlektrificeerd is. Daarom zullen die treinen waarschijnlijk pas in 2020 het spoor op kunnen.

De aanschaf van deze treinen is enige tijd onzeker geweest, vanwege de aanbestedingsfraude in Limburg. Arriva kreeg daarom van de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck een compliment dat de vervoerder het ondanks die onzekerheid het een jaar geleden toch heeft aangedurfd om materieel te bestellen. Pas in april staakte Connexxion/Veolia definitief het bezwaar tegen de gunning van de OV-concessie Limburg aan Arriva en is het zeker dat deze vervoerder in december de concessie mag gaan uitvoeren. “Het is super dat Stadler erin is geslaagd om in een jaar deze trein op te leveren. Dat deze trein precies op tijd is binnengekomen, is een indicatie dat we 11 december gaan halen”, aldus Hettinga.

Ondertekening contractRoll In Flirt LimburgHettinga en Van der Broeck

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.