Vertreklicht treinverkeer, foto: ProRail

Knipperend vertreklicht voor treinen verbetert veiligheid

ProRail is op het spoortraject tussen Groningen en Meppel een proef met een knipperend vertreklicht gestart. Het knipperen moet het vertreklicht zichtbaarder maken en daarmee de veiligheid op het spoor verder verbeteren.

De huidige vertrekseinlichten op de perrons bestaan uit een wit licht. Het vertreklicht gaat branden als de trein mag vertrekken. De hoofdconducteur kan de vertrekprocedure pas opstarten als het vertreklicht gaat branden. Door toenemende overige verlichting op en in de omgeving van de perrons en omdat het vetreklicht niet altijd op dezelfde plek op het perron hangt, is het vertreklicht niet in alle situaties duidelijk zichtbaar.

Vertrek trein

Als de hoofdconducteur het vertreklicht niet goed waarneemt kan een conducteur ten onrechte een vertrekbevel geven. De machinist, die seinbeelden opvolgt, kan hierdoor in verwarring worden gebracht. Het knipperende vertreklicht moet er voor zorgen dat de hoofdconducteur beter onderscheid kan maken tussen omgevingslicht en het vertreklicht. De verwachting is dat de onterechte vertrekbevelen hierdoor dalen en daarmee het risico’s op een roodseinpassage verder afneemt.

Het gaat om een proef op zeven stations waar de lampen van vertreklichten worden vervangen door een knipperend licht. Aan het einde van het jaar is de proef klaar en worden de resultaten geëvalueerd.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Knipperend vertreklicht voor treinen verbetert veiligheid”

Antoine Berben|14.07.16|15:00

Een zinvol experiment.

Ronald de Visser|26.07.16|19:14

Het is inderdaad zinvol, maar het zou zinvoller zijn als de Duitse variant hierop losgelaten zou worden in een knipperende variant. De witte knipperende lamp kan dan verward worden met een WIBU en kan de verkeerde indruk wekken dat er een trein in aantocht is. Een groene ring zoals DBAG (DV301 Seinbeeld Zp 9) toepast maar dan knipperend is. De groene ring is duidelijk afwijkend en kan 1 op 1 van de DBAG worden toegepast en geïmplementeerd als vertreksein.

Ronald de Visser|26.07.16|19:23

Zou Zp9 toegepast worden dan kan het seinbeeld gesplitst worden in twee seinbeelden. namelijk: Een groen oplichtende ring die niet intermitteerd en een groene ring die intermitteerd. Een voorbeeld: Groene ring niet intermitterend kan gelden als een vertrekbevel. een groene intermitterende ring kan gelden als een Deuren Sluiten opdracht gevolgd door de niet intermitterende groene ring dat het vertrekbevel geeft.

Bert Kramer|28.07.16|16:36

De witte knipperende vertreklamp verward met een WIBU ???
De vertreklampen staan toch op het perron? Een WIBU heb ik daar nog nooit gezien!

Bert Kramer|28.07.16|17:14

Bovendien: zo’n WIBU heft toch twee lampen naast elkaar, die om beurten knipperen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.