Onthulling Hyperloop-capsule TU Delft

Studententeam TU Delft onthult Hyperloop-capsule

Van een half uur van Amsterdam naar Parijs of Berlijn reizen in een capsule. Dat is volgens het studententeam Delft Hyperloop mogelijk met de nieuwe transportvorm Hyperloop. Vorige week onthulde de studenten de capsule waarmee zij gaan strijden in de finale van de Hyperloop Pod Competition in Californië. De onthulling gebeurde in het bijzijn van minister Henk Kamp van Economische Zaken en prins Constantijn.

In het najaar worden in Californië de prototypes getest van de finalisten. Daar wordt naast het hoofdkantoor van SpaceX een testbuis van 1,6 kilometer aangelegd waardoor de Hyperloop-capsules zullen racen. De capsules worden daar weer door experts van Tesla Motors, SpaceX en een aantal hoogleraren beoordeeld op ontwerp en prestaties. De testbuis heeft een diameter van 1,8 meter en wordt gebouwd door projectontwikkelaar Aecom. In het voorjaar start de bouw van de testbuis.

Hyperloop

De Hyperloop is een duurzaam hogesnelheid transportsysteem met buizen, waarin capsules met passagiers voortbewegen. De buizen staan onder een lage druk, waardoor de luchtweerstand zo laag is dat er bijna met de snelheid van het geluid kan worden gereisd. De Hyperloop brengt passagiers in een korte tijd naar bestemmingen honderden kilometers verderop.

Bedenker van het Hyperloop-concept Elon Musk startte vorig jaar de ‘Hyperloop Pod Competition’ om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren. Hij riep studententeams en bedrijven over de hele wereld op om hun eigen Hyperloop-capsule te ontwerpen, te bouwen en te testen. Het team van de TU Delft, genaamd Delft Hyperloop, bestaat uit meer dan dertig studenten die alle verschillende faculteiten van de universiteit vertegenwoordigen.

Ontwerp

Delft Hyperloop heeft gekozen voor een ontwerp van een capsule met een aerodynamische vorm en een elektrodynamische ophanging. Om de capsule in de tunnel te laten zweven heeft het Delftse team gekozen voor permanente magneten. Als deze magneten onder de capsule boven een geleidende plaat – bijvoorbeeld aluminium – bewegen, dan gaat de capsule vanzelf zweven. Dit minimaliseert het energieverbruik en de aanlegkosten van het traject. De capsule wordt op het station geaccelereerd, waarna ze naar het volgende station zweeft en daar weer wordt afgeremd. Bij het afremmen wordt weer energie teruggewonnen, wat het Hyperloop-transport zeer energie-efficiënt maakt.

In het Delftse ontwerp ontstaat geen mechanisch contact, hetgeen betekent dat er nauwelijks onderhoud aan de Hyperloop-trajecten nodig is. De koolstofvezelcapsule van slechts 149 kilogram van de Delftenaren heeft veel indruk gemaakt op de Amerikanen. De Delftse capsule is drie keer zo licht als de passagiers en hun bagage, wat gunstig is voor het energieverbruik en de kosten van het transport.

Onthulling Hyperloop-capsule TU Delft
Tim Houter, leider van het studententeam Delft Hyperloop, vertelt over de wedstrijd.

Onthulling Hyperloop-capsule TU Delft
De Hyperloop-capsule staat klaar om te worden onthuld. 

Onthulling Hyperloop-capsule TU Delft
Het het studententeam Delft Hyperloop van de TU Delft. Foto’s: Delft Hyperloop.

Bekijk hier de fotogallery.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.