Flirt-trein Stadler NS

Monteurs starten met opleiding voor nieuwe Flirt-treinen

277 monteurs en helpdesk-medewerkers zijn met een opleiding begonnen voor de nieuwe Sprinters van NS. Zij worden in Eindhoven, Nijmegen en Maastricht opgeleid. Tegelijkertijd krijgen ook enkele specialisten een extra training in de fabriek van Stadler in Polen, waar zij leren om alle mogelijke technische storingen in de systemen op te lossen. 

Sinds dit voorjaar worden door fabrikant Stadler en NS de nieuwe Sprinters van het type Flirt getest in Nederland. Dit gebeurt met een team van 10 testmachinisten van NS. In totaal krijgt NS 58 nieuwe Sprinters van fabrikant Stadler die in de loop van 2017 op het Nederlandse spoor komen.

Onderhoud treinen

Vanaf eind dit jaar moeten de nieuwe Sprinters gereinigd en gecontroleerd kunnen worden op meerdere plekken in Zuidoost-Nederland, waar de trein gaat rijden in 2017. Alles wordt daar nu voor ingericht en monteurs worden vanaf nu klaargestoomd. De trein krijgt zijn periodieke onderhoudsbeurten straks na elke 25.000 kilometer in het Onderhoudsbedrijf in Maastricht dat hiervoor wordt verbouwd. Een belangrijk verschil met de andere treinen van NS is dat nieuwe treinen bijna alle onderdelen op het dak hebben zitten waardoor de trein een gelijkvloerse instap krijgt met het perron.

Ondertussen gaat ook het testen met de Flirt door. Jerrimy van den Berg, testcoördinator en zelf machinist: “Wij maken momenteel veel ritten met de nieuwe treinen. Tijdens die ritten worden alle systemen getest en maken we veel kilometers in alle mogelijke situaties. Van zeeptesten om de anti-blokkeerinrichting te testen, tot testen met zandzakken voor het gewicht, tot testen op hoge snelheid om de druk op de bovenleiding te meten.”

Deze zogeheten typetesten zijn nodig voor de officiële toelating op het spoor. Eind 2016 moet de trein dan definitief zijn toegelaten op het Nederlandse spoor, zodat de eerste treinen kunnen gaan rijden voor reizigers.

Lees ook:

NS-machinisten blij met ‘bok’ van nieuwe Flirt-treinen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Monteurs starten met opleiding voor nieuwe Flirt-treinen”

Antoine Berben|30.06.16|15:40

Blijf er bij dat NS veel meer van deze treinstellen had moeten bestellen en dit nog steeds zou moeten (gaan) doen.

Peter Vandermark|01.07.16|00:51

Puur operationele nieuwsgierigheid: Kunnen al die CAF, Stadler en eerdere types stoptreinen eigenlijk gekoppeld door elkaar heen gebruikt worden? Als, als verwacht, het antwoord nee is, hoe verlicht men dan het ongemak voor de reizigers als bij storing in een van een gekoppeld treinstel er geen vervangend stel van hetzelfde type aanwezig is, maar wel van een ander type? Ervaren reizigers merken zulke dingen op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.