Treinen in werkplaats NedTrain

Oude treinen krijgen een nieuwe toekomst

AdvertisementADVERTORIAL – Techniek is al 175 jaar lang dé basis van het succes van NS. Het zorgt ervoor dat de treinen rijden, maar ook dat deze veilig, comfortabel en duurzaam zijn. De technici van NS werken aan en met innovatieve technieken, en interessante en complexe projecten. Om de drukte in 2016 en begin 2017 tegen te gaan zetten we als NS al het beschikbare materieel in. Niels voor de Poorte, junior maintenance engineer bij NS, vertelt hoe wij oude treinen een nieuwe toekomst geven.

Toen ik vorig jaar mei startte bij NS als junior maintenance engineer, kwam ik terecht in een materieelteam. Onze taak: de oude dubbeldekstellen DDM1 weer klaar maken voor gebruik. Deze hadden ruim twee jaar aan de kant gestaan als reservematerieel. Maar om op het traject Amsterdam-Brussel te voldoen aan alle vraag, had NS in 2013 met spoed meer treinen nodig.

Treinmaterieel

NS maakte vervolgens een schuifplan op basis van het bestaande materieel en het materieel dat op reserve stond. Daarvoor zijn rijtuigen uit de normale binnenlandse dienst gehaald. Met als gevolg dat daar een tekort ontstond. Bovendien is de verwachting dat we ook nog eens veel meer reizigers krijgen omdat alle mbo-studenten een ov-kaart hebben. Daarom werden de DDM1’s weer teruggehaald en heeft NS ook nieuwe treinen besteld.

Bekijk hier de maatregelen tegen te drukke treinen.

Het opnieuw inzetten van de DDM1’s voor treinreizigers begon met een visuele schouw op het rangeerterrein. Hoe zien de treinen er vanbuiten en vanbinnen uit? Hoe goed is de carrosserie geconserveerd? Zit er veel graffiti op? Hoe ziet de bekleding in de coupés eruit? Kortom, wat moet er gebeuren om reizigers weer jaren met deze treinen comfortabel te kunnen laten reizen? We gingen als multidisciplinair team aan de slag: een collega die zich verdiept in klantbeleving, collega’s van de revisie die de upgrade uitvoeren, materieelmanagers, en ikzelf.

Medewerkers NedTrain

Onderhoudsboekje

Als maintenance engineer maak en optimaliseer ik samen met een senior maintenance engineer het onderhoudsboekje van een treinserie. In dit geval keek ik waar het oude onderhoudsregime geëindigd is en wat we allemaal mee moeten nemen in de opstartbeurt. Voor elk voertuig, van vliegtuig tot en met fiets, geldt dat twee jaar stilstaan best lang is. Vooral bij veiligheidstechnische zaken zoals wielstellen en lagers kijken we daarom extra goed naar stilstandschade. Bijvoorbeeld of er nog voldoende smeerfilm op de lagers zit. Natuurlijk doen we er alles aan om de treinen qua bedrijfszekerheid in topconditie te krijgen voor onze reizigers.

Het schrijven van zo’n revisieplan is vooral bureauwerk. Daarbij halen we op papier de hele trein uit elkaar en lichten we alle componenten door: wat zijn de mogelijke risico’s en wat moeten we daaraan doen? Zo sturen we het revisiebedrijf aan en leveren we de basis voor de kostenraming: zoveel gaat het kosten om de complete trein veilig en betrouwbaar op de baan te krijgen. Best een enorme verantwoordelijkheid, want tijdens de spits reizen bijna achthonderd reizigers met deze trein. Die willen we veilig en betrouwbaar vervoeren.

Wil je meer technische verhalen van NS lezen, kijk dan op nstechwerk.nl.

Dit artikel wordt u aangeboden door NS.

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.