V250, Fyra, AnsaldoBreda

Alstom dient miljoenenclaim in tegen NS vanwege Fyra-debacle

Alstom heeft een miljoenenclaim ingediend tegen NS vanwege ernstige onregelmatigheden bij de aankoop van de hogesnelheidstrein Fyra in 2004. De Franse treinenbouwer zat bij de eerste offertes voor de levering van een hogesnelheidstrein onder de vraagprijs van concurrent AnsaldoBreda en vindt dat ze de aanbesteding destijds had moeten winnen. De Franse treinenbouwer zegt ernstig benadeeld te zijn in het aanbestedingsproces en sleept NS nu voor de rechter.

Volgens De Telegraaf gaat het om een claim van meer dan 51 miljoen euro. Alstom bevestigt dat er een rechtszaak loopt tegen NS, maar wil geen exact bedrag noemen. De claim van Alstom volgt nadat vorige week bekend werd dat NS opnieuw de dans lijkt te ontspringen in het Fyra-debacle. Het kabinet heeft, ondanks alle onregelmatigheden in het aanbestedingsproces, besloten dat NS toch het vervoer over de hogesnelheidslijn mag blijven uitvoeren.

Fyra-enquête

De onregelmatigheden kwamen aan het licht in het eindrapport van de parlementaire enquêtecommissie. Daaruit bleek dat NS de aanbesteding voor het vervoer op de HSL Zuid won met een extreem hoog bedrag van 178 miljoen euro. Nadat er diverse treinenbouwers waren afgevallen bleven Alstom en de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda over.

De eerste offerte van Alstom voor zestien treinen lag ongeveer negen miljoen euro lager dan die van AlsaldoBreda. De Franse treinenbouwer kon bovendien twaalf extra zitplaatsen leveren. AnsaldoBreda kreeg echter van NS te horen dat zijn offerte duurder was dan de offerte van de concurrent, wat de aanleiding vormt voor zowel een nieuw ontwerp als een herberekende prijs.

Biedingen

Op verzoek van NS bood AnsaldoBreda een trein aan met een maximumsnelheid van 250 kilometer per uur. NS legde deze vraag echter niet voor aan Alstom. Ook na indiening van de definitieve biedingen krijgt AnsaldoBreda een voorkeursbehandeling, beschreef de commissie. Onder meer door AnsaldoBreda de kans te geven om nog wijzigingen door te voeren in het ontwerp en die na de deadline nog deel uit te laten maken in de beoordeling van de offertes. De commissie beschouwde de voorkeursbehandeling van AnsaldoBreda en de “ongeoorloofde wijziging van het definitieve bod” als ernstige onregelmatigheden in de aanbestedingsprocedure van de treinen.

Uiteindelijk wijzigde NS het aantal te bestellen treinen van 23 naar 12. Het lagere aantal treinen was voor Alstom reden om geen nieuwe offerte uit te brengen. Daardoor bleef AnsaldoBreda als enige leverancier over. De Nederlandse overheid houdt echter vast aan het gecontracteerde vervoersaanbod en NS bestelt uiteindelijk zestien Fyra’s. NMBS bestelt drie Fyra’s, waarmee het totaal op negentien komt. De commissie concludeerde dat met name Alstom geen eerlijke kans gekregen in de procedure.

Lees ook:

Fyra-rapport: Alstom bood lager dan AnsaldoBreda

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.