Jordi Fiering, leerling, Machinisten-opleiding, STC

Machinisten waarschuwen voor afleiding door apps

Machinisten waarschuwen voor afleiding door de toename van technologische hulpmiddelen in de trein. Er komen steeds nieuwe applicaties bij die speciaal voor de machinist worden ontwikkeld ter verbetering van de dienstregeling. Maar volgens vakbond VVMC zorgen deze systemen er juist voor dat het aantal gevaarlijke situaties onaanvaardbaar toeneemt. De vakbond roept staatssecretaris Sharon Dijksma in een brief op om in te grijpen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

10 reacties op “Machinisten waarschuwen voor afleiding door apps”

Rob van Looveren|28.04.16|12:15

Zowel voor machinisten als treindienstleiders is het belangrijk om de aandacht bij hun taak te houden. Zij moeten zorgen voor veiligheid op het spoor. De in het artikel genoemde toepassingen lijken mij niet bij te dragen aan de primaire taak van de machinist. Ook het bekijken van social media tijdens de dienst is ongewenst, omdat het afleidt van de taak. Dus alleen toepassingen toelaten die direct met de primaire taak te maken hebben.

Arco Sierts|28.04.16|12:21

Goed zo VVMC ! Dit is nou een echt strategisch-constructieve bijdrage aan de veiligheidsdiscussie ! Ga zo door !

Arco Sierts|28.04.16|12:22

[Noot voor de redactie: kan er ook ff een link naar de brief geplaatst worden?]

Stoffel Bos|28.04.16|13:33

@Rob,
Volgens mij gaat het niet om Sociale media, daar is iedereen het wel over eens dat dit in de Cabine not-done is.
Het gaat hier over ondersteunende applicaties die de machinist MAG gebruiken om zijn werk beter te kunnen doen.

Een al dat niet permanente discussie over een goed evenwicht in de cabine is natuurlijk altijd goed, maar als het tussen vakbond en Staatssecretaris gaat, is de veiligheid er niet mee gediend. Dat is nu juist het verkeerde niveau.

Ton Spies|28.04.16|13:57

Wat een toepasselijke foto bij een artikel over veiligheid.
Kon je het maar zo eenvoudig regelen met vest en helm.

Rob Kerner|29.04.16|09:40

Als die apps zo belangrijk gevonden worden om het werk beter uit te kunnen voeren, waarom dan niet een grote monitor in de cabine, met groot beeld, waar je even vanuit een ooghoek op kunt kijken. Dat lijd volgens mij minder af dan op je telefoon kijken. en het is altijd beschikbaar. Het is wel de vraag of er in alle type treinen ruimte is om zon (zichtbeperkend) beeldscherm bij te plaatsen. Misschien kan de app op spraak worden omgezet, en met een luidspreker aan de Mcn worden meegedeeld?

Rob Kerner|29.04.16|09:43

Camerabeelden uit de trein, heeft dat iets met veilig rijden te maken? misschien moet deze app alleen voor de conducteur zijn, of voor V&S, maar hoeft toch niet in de cabine? en alle trein, rit en baanvak informatie via Apps, kan dat niet in een kleine monitor in de deshbord worden toegevoegd? zoniet, dan lijkt het me niet wenselijk, of komt er gewoon iemand extra op de trein, zodat er ondersteuning is voor de mcn, en eventueel voor de conducteur bij problemen? Wat voegen de apps eigenlijk toe?

Joop Langras|29.04.16|12:00

Ik als machinist ben er zelf bij of ik mij al dan niet laat afleiden… Blijkbaar is er een groot aantal collega’s die dat niet in de hand hebben en zich wel laten afleiden.

@Rob: We krijgen straks een Samsung Tab2. Heeft een aardig groot scherm, kan je, indien je dat wilt alles op zien wat eventueel van belang is voor het uitvoeren van de dienst. Denk daarbij aan een dienstkaartje/tijdtafel ;)

Rob Kerner|30.04.16|12:37

Hoi Joop, ja natuurlijk ben je er zelf bij, maar als er druk van bovenaf opgelegd word om dingen te doen die je eigenlijk dan niet wil… ja de een zal het wel kunnen handelen, de ander misschien niet. Zo’n Tab2 zal misschien uitkomst bieden. afwachten. Maar is het werkelijk belangrijk voor je rit die je rijd om al die info tijdens het rijden voor je te hebben?? of kun je ook tijdens een stationnement even kijken of van te voren???

Peter Vandermark|03.05.16|20:44

Tot 2002 was ik hier in GB machinist bij Great Western en maakte nog net de invoering van een trein-diagnostisch systeem mee. Ik herinner me dat dat systeem me met lege toilettanks en een kapotte waterketel in de bar confronteerde, eenmaal terwijl ik bij Reading voor een rood licht tot stilstand aan het komen was. Ik denk dat het probleem met afleidende speeltjes zich oplost met een goede keuze van wat voor de machinist van belang is te weten en wat verder gewoon bijzaken zijn. Laat die dan weg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Machinisten waarschuwen voor afleiding door apps | SpoorPro.nl
Jordi Fiering, leerling, Machinisten-opleiding, STC

Machinisten waarschuwen voor afleiding door apps

Machinisten waarschuwen voor afleiding door de toename van technologische hulpmiddelen in de trein. Er komen steeds nieuwe applicaties bij die speciaal voor de machinist worden ontwikkeld ter verbetering van de dienstregeling. Maar volgens vakbond VVMC zorgen deze systemen er juist voor dat het aantal gevaarlijke situaties onaanvaardbaar toeneemt. De vakbond roept staatssecretaris Sharon Dijksma in een brief op om in te grijpen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

10 reacties op “Machinisten waarschuwen voor afleiding door apps”

Rob van Looveren|28.04.16|12:15

Zowel voor machinisten als treindienstleiders is het belangrijk om de aandacht bij hun taak te houden. Zij moeten zorgen voor veiligheid op het spoor. De in het artikel genoemde toepassingen lijken mij niet bij te dragen aan de primaire taak van de machinist. Ook het bekijken van social media tijdens de dienst is ongewenst, omdat het afleidt van de taak. Dus alleen toepassingen toelaten die direct met de primaire taak te maken hebben.

Arco Sierts|28.04.16|12:21

Goed zo VVMC ! Dit is nou een echt strategisch-constructieve bijdrage aan de veiligheidsdiscussie ! Ga zo door !

Arco Sierts|28.04.16|12:22

[Noot voor de redactie: kan er ook ff een link naar de brief geplaatst worden?]

Stoffel Bos|28.04.16|13:33

@Rob,
Volgens mij gaat het niet om Sociale media, daar is iedereen het wel over eens dat dit in de Cabine not-done is.
Het gaat hier over ondersteunende applicaties die de machinist MAG gebruiken om zijn werk beter te kunnen doen.

Een al dat niet permanente discussie over een goed evenwicht in de cabine is natuurlijk altijd goed, maar als het tussen vakbond en Staatssecretaris gaat, is de veiligheid er niet mee gediend. Dat is nu juist het verkeerde niveau.

Ton Spies|28.04.16|13:57

Wat een toepasselijke foto bij een artikel over veiligheid.
Kon je het maar zo eenvoudig regelen met vest en helm.

Rob Kerner|29.04.16|09:40

Als die apps zo belangrijk gevonden worden om het werk beter uit te kunnen voeren, waarom dan niet een grote monitor in de cabine, met groot beeld, waar je even vanuit een ooghoek op kunt kijken. Dat lijd volgens mij minder af dan op je telefoon kijken. en het is altijd beschikbaar. Het is wel de vraag of er in alle type treinen ruimte is om zon (zichtbeperkend) beeldscherm bij te plaatsen. Misschien kan de app op spraak worden omgezet, en met een luidspreker aan de Mcn worden meegedeeld?

Rob Kerner|29.04.16|09:43

Camerabeelden uit de trein, heeft dat iets met veilig rijden te maken? misschien moet deze app alleen voor de conducteur zijn, of voor V&S, maar hoeft toch niet in de cabine? en alle trein, rit en baanvak informatie via Apps, kan dat niet in een kleine monitor in de deshbord worden toegevoegd? zoniet, dan lijkt het me niet wenselijk, of komt er gewoon iemand extra op de trein, zodat er ondersteuning is voor de mcn, en eventueel voor de conducteur bij problemen? Wat voegen de apps eigenlijk toe?

Joop Langras|29.04.16|12:00

Ik als machinist ben er zelf bij of ik mij al dan niet laat afleiden… Blijkbaar is er een groot aantal collega’s die dat niet in de hand hebben en zich wel laten afleiden.

@Rob: We krijgen straks een Samsung Tab2. Heeft een aardig groot scherm, kan je, indien je dat wilt alles op zien wat eventueel van belang is voor het uitvoeren van de dienst. Denk daarbij aan een dienstkaartje/tijdtafel ;)

Rob Kerner|30.04.16|12:37

Hoi Joop, ja natuurlijk ben je er zelf bij, maar als er druk van bovenaf opgelegd word om dingen te doen die je eigenlijk dan niet wil… ja de een zal het wel kunnen handelen, de ander misschien niet. Zo’n Tab2 zal misschien uitkomst bieden. afwachten. Maar is het werkelijk belangrijk voor je rit die je rijd om al die info tijdens het rijden voor je te hebben?? of kun je ook tijdens een stationnement even kijken of van te voren???

Peter Vandermark|03.05.16|20:44

Tot 2002 was ik hier in GB machinist bij Great Western en maakte nog net de invoering van een trein-diagnostisch systeem mee. Ik herinner me dat dat systeem me met lege toilettanks en een kapotte waterketel in de bar confronteerde, eenmaal terwijl ik bij Reading voor een rood licht tot stilstand aan het komen was. Ik denk dat het probleem met afleidende speeltjes zich oplost met een goede keuze van wat voor de machinist van belang is te weten en wat verder gewoon bijzaken zijn. Laat die dan weg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.