Berging ontspoorde trein Dalfsen, foto: ProRail

ProRail: overwegbeveiliging werkte tijdens treinongeluk

De beveiliging van de spoorwegovergang in Dalfsen waar dinsdag een trein op een hoogwerker botste, functioneerde ten tijde van het ongeluk. ProRail meldt dat woensdag op basis van onderzoek dat ter plaatse is gedaan naar de toedracht van het ongeval. De spoorbeheerder voert op dit moment samen met spoorvervoerder Arriva, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport ter plaatse onderzoek uit.

Spoorwegovergang Het Lageveld in Dalfsen is een beveiligde spoorwegovergang die is uitgerust met knipperlichten, een belsignaal en slagbomen. Al deze functies werkten ten tijde van het ongeluk, bevestigt woordvoerder René Vegter van ProRail desgevraagd. “Sinds 1976, het jaar dat we met metingen zijn begonnen, hebben we geen enkel incident gehad met deze spoorwegovergang.” Hoe het dan toch kon gebeuren dat de hoogwerker op het spoor stond terwijl de trein naderde, wordt nog onderzocht.

In de cabine van de Arriva-trein, van het type Spurt was een camera aanwezig. Hier maakt staatssecretaris Sharon Dijksma melding van in een brief aan de Tweede Kamer. De beelden uit deze camera kunnen behulpzaam zijn bij het onderzoek naar de toedracht. Ook zal de Automatische ritregistratie (ARR) worden geanalyseerd om vast te kunnen stellen hoe hard de trein reed op het moment van de aanrijding.

Wegtakelen treindelen

De vier delen van de trein die dinsdag in Dalfsen op een hoogwerker botste, is woensdagmiddag weggetakeld en op een dieplader geplaatst. Bij het treinongeluk kwam de machinist van de trein om het leven en raakten zeven mensen gewond.

Voordat de treindelen konden wordenweggetakeldis er eerst een noodweg aangelegd voor diepladers en een hijskraan. ProRail meldde dat het wegtakelen van de treindelen in de drassige grond ter plekke intensief en tijdrovend was, onder meer omdat in belang van het onderzoek de trein zo veel mogelijk intact moet blijven. De vier treindelen werden behoedzaam van elkaar gehaald en daarna afgevoerd naar een depot voor verder onderzoek.

Herstelwerkzaamheden

Door de botsing zijn de bovenleiding, de spoorstaven, dwarsliggers en spoorapparatuur beschadigd. De herstelwerkzaamheden van het spoor kunnen starten zodra alle treindelen zijn verwijderd. Na herstel van het spoor zelf, worden er nog veiligheidstesten gedaan. Naar verwachting zullen de werkzaamheden nog wel enkele dagen duren.

De trein van Arriva botste dinsdagochtend rond negen uur tegen een hoogwerker op rupsbanden die het spoor bij  Dalfsen over aan het steken was. De trein was op weg van Zwolle naar Emmen. Bij de botsing ontspoorde de trein en kwamen meerdere treinstellen op hun kant te liggen.

Herstelwerkzaamheden

Burgemeester Han Noten vertelde dinsdagmiddag tijdens een persconferentie dat het ongeluk waarschijnlijk is veroorzaakt door een inschattingsfout van de kraanmachinist. Justitie maakte woensdag bekend dat de bestuurder verdacht wordt van dood door schuld. Als het onderzoek van het ongeluk is afgerond, wordt er besloten of de man wordt vervolgd. De hoogwerker was niet in opdracht van ProRail aan het werk.

Vanwege het ongeluk is er geen treinverkeer mogelijk tussen Ommen en Zwolle. Arriva heeft vervangend busvervoer ingezet.

Lees ook:

‘Dodelijk treinongeluk door inschattingsfout kraanmachinist’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “ProRail: overwegbeveiliging werkte tijdens treinongeluk”

Evert Bouws|25.02.16|12:44

Toch raar dat een dergelijk bijzonder transport blijkbaar geen begeleiding had, terwijl dit toch ging om een voertuig, dat niet zomaar op de openbare weg is toegelaten.

Arco Sierts|25.02.16|14:10

Technisch-inhoudelijke vraag: hoe stelt men vast dat de overwegbeveiliging correct en tijdig gefunctioneerd heeft? Zit er in de mini-AHOB een logging die het moment van activeren registreert? Of vindt dit centraal plaats mbv het zgn. DOSS-systeem van Strukton? Of heeft men het vastgesteld mbv de camera voorin de verongelukte trein?

Ik begrijp in ieder geval niet wat woordvoerder Vegter bedoelt met ‘metingen vanaf 1976’. De klassieke overweg-storingssignalering zegt niks over de tijdigheid.

Nico du Bois|02.03.16|22:17

De overwegbeveiliging werkte tijdens het ongeluk. Mogelijk was die zelfs mede debet aan het ongeluk! De hoogwerker ging de overweg over met mogelijk metalen rupsbanden. Daarbij kan hij de ene spoorstaaf met de andere spoorstaaf hebben verbonden en kortsluiting veroorzaakt. Dat doet een gewone trein ook via zijn wielen en assen. Het gevolg: seinen op rood en slagbomen naar beneden. Een hoop paniek als je daarmee op een overweg staat. Kostbare minuten gaan verloren. En toen kwam de echte trein.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.