Digitaal schouwen van seinen en borden

Camera’s op meettreinen maken ‘digitaal schouwen’ mogelijk

ProRail heeft deze maand de applicatie Digitaal Schouwen in gebruik genomen die het mogelijk maakt om de tekeningen van het spoor geautomatiseerd te vergelijken met videobeelden van een meettrein. Dit is belangrijk omdat machinisten uit moeten kunnen gaan van correcte tekeningen om zich voor te bereiden op hun rit. ProRail heeft de applicatie Digitaal Schouwen samen met Ordina ontwikkeld, nadat ze met de TU Delft eerst een pilot uitvoerde met het systeem.

De gegevens over de seinen en borden aan het Nederlandse spoor staan op het Overzicht Baan en Emplacement, het OBE-blad. Met digitaal schouwen worden camerabeelden van de situatie ‘buiten’ gemaakt en gps-data ingewonnen. De software verwerkt de beelden en data en vergelijkt de resultaten met de OBE-bladen.

Digitaal schouwen

“Deskundigen beoordelen de verschillen en geven afhankelijk van de situatie de opdracht om de situatie buiten of de tekening te corrigeren”, vertelde ontwerper ICT Nico van Didden van ProRail op de SpoorData Marktdag. Van Didden schreef de architectuur voor het project digitaal schouwen en is als product owner betrokken bij de ontwikkeling.

“Machinisten maken gebruik van de informatie die op de OBE-bladen staat, maar die klopt niet altijd. Een onderdeel van de machinistenopleiding is het examen wegbekendheid. We bouwen bij ProRail constant aan het spoor, dus het kan dat een sein of bord vanwege een veranderde situatie op een andere plek is gekomen.”

Digitaal schouwen van seinen en borden

Beeldherkenning

“Machinisten melden het wel aan ons als er afwijkingen zijn in de locaties. Het nadeel van het afgaan op een melding is echter dat er nog iemand ter plaatse moet gaan om het te controleren. Met de applicatie Digitaal Schouwen kunnen we nu pro-actiever handelen. Dat neemt niet weg dat we nog steeds erg blij zijn met de meldingen van machinisten.”

De camera’s met gps en beeldherkenning worden op meettreinen geplaatst. “Het digitaal schouwen gebeurt in de bestaande planning van de meettreinen. Op dit moment zijn we bezig in een groot deel van Limburg en Oost-Brabant, maar straks gaan we ook in andere plaatsen rijden. Het is de bedoeling dat het gehele Nederlandse spoor in kaart wordt gebracht. De ritten met de meettreinen gebeuren meerdere malen per jaar, dus de informatie wordt voordurend up-to-date gehouden.”

SpoorData

De ingebruikname van de applicatie Digitaal Schouwen maakt onderdeel uit van het programma SpoorData van ProRail. Het doel van SpoorData is om alle gegevens over het Nederlandse spoor correct vast te leggen en toegankelijk te maken voor alle spelers in de spoorsector.

Marieke van Gompel

Bekijk hier een video van het digitaal schouwen:

Lees ook:

‘Lancering SpoorData gebeurt niet met één big bang’

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Camera’s op meettreinen maken ‘digitaal schouwen’ mogelijk”

Antoine Berben|03.03.16|13:40

Vast een afgeleide hiervan maar ik ben er eigenlijk wel voor om alle treinen en locomotieven standaard uit te rusten met een soort van dash cam. Volgens mij kunnen hiermee ook heel veel problemen bij het vastleggen van zowel gevaarlijke situaties als de exacte gang van gebeurtenissen bij een ongeval worden voorkomen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.