DDZ, intercitytrein, NS

Vier treinenbouwers in de race voor nieuwe NS Intercity

Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler zijn geselecteerd voor de laatste fase van de aanbesteding van de nieuwe Intercity’s voor NS, de zogeheten ‘Best and Final Offer’ fase. NS verwacht deze zomer de gunning bekend te maken. De nieuwe treinen moeten vanaf dienstregeling 2021 gaan rijden.

In de selectie van de leveranciers is gekeken naar het gebruik van bewezen technologie, comfort, duurzaamheid en een soepele introductie van de trein in de dienstregeling. In de komende laatste fase van het aanbestedingstraject krijgen de vier leveranciers kans hun biedingen uit de Request for Proposal verder te verbeteren en een eindbod in te dienen.

Aanbesteding

Het gaat bij de aanbesteding om enkeldeks Intercity’s, zowel geschikt voor de HSL als het conventionele spoor. De trein krijgt brede deuren voor eenvoudig en snel in- en uitstappen. Ook wordt de trein zelfstandig toegankelijk voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers, dus zonder treden bij de instap. De nieuw aan te schaffen treinen gaan op termijn een deel van de Intercityvloot van NS vervangen evenals de locomotieven met rijtuigen op de HSL. De extra treinen maken het straks mogelijk om de frequenties op specifieke trajecten te verhogen voor de reiziger.

Intercity’s NS

NS vraagt in de basisorder van de aanbesteding om ca. 25.000 nieuwe zitplaatsen met de optie om meer treinen te bestellen. In de nieuwe treinen komen duidelijke zones die zich lenen voor bijvoorbeeld rust/werken of ontmoeten. Verder dient in de treinen actuele reisinformatie op duidelijk zichtbare schermen te zien zijn, sfeer- en functionele verlichting, bagageruimte, USB-stopcontacten in eerste en tweede klasse en WiFi.

De treinen hebben een maximum snelheid van 200 kilometer per uur over de HSL Zuid en dienen snel op te kunnen trekken. De aanschaf van nieuwe Intercity’s maakt onderdeel uit van de modernisering en uitbreiding van de NS-vloot. Vanaf dienstregeling 2017 stromen 58 extra nieuwe Sprinters in. Vanaf dienstregeling 2018 volgen er nog 118. Ook worden de VIRM-dubbeldekkers de komende jaren volledig gemoderniseerd.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “Vier treinenbouwers in de race voor nieuwe NS Intercity”

Maarten Vullings|21.01.16|11:19

Waarom een maximum snelheid van 200 km/h? Terwijl het enorm veel geld gekost heeft om de HSL geschikt te maken voor 300 km/h.

Henk Bravo|21.01.16|15:28

Ben blij dat ze nu kiezen voor “bewezen technologie”. Als dat enkele jaren terug ook was gedaan, dan was ons het Fyra debacle bespaard gebleven,

Antoine Berben|21.01.16|19:00

De vraag van Maarten VULLINGS vind ik volstrekt gerechtvaardigd. Ik ben dan ook benieuwd op een antwoord van NS.

John rdam|22.01.16|10:18

Waarom geen materieel voor 300kmh is ook al uitgelegd toen de V250 besteld werd: de Thalys stopt tussen Schiphol en Antwerpen 1x en kan dus zinvol 300kmh halen. Bovendien is het Thalys-materieel ontworpen voor 300kmh omdat dat ook ten zuiden van Brussel 300 rijdt.
De overige diensten stoppen in Breda en rijden grotendeels over het HRN. Dus die zouden bijna nergens 300kmh kunnen halen en dan zijn de extra investeringen om 300 te kunnen rijden weggegooid geld.

John rdam|22.01.16|10:23

Nog iets over die 300 kmh: NS wilde voor de Fyra diensten treinen voor 220 kmh bestellen omdat dat de meest efficiente maximumsnelheid was maar de als altijd op detailniveau bemoeizuchtige politiek vond dat het 250 moest worden. Dus toen is de V250 ‘opgevoerd’.

Rene Warnders|22.01.16|18:39

Bij mij wordt de indruk gewekt dat er dan ook harder (160/170 km/h) over het conventionele spoor wordt gereden op geschikte baanvakken…Of is die ambitie weer te hoog gegrepen m.b.t. aanpassen ATB, power op bovenleiding etc.?

John rdam|26.01.16|23:53

Er zijn delen van het hoofdrailnet geschikt voor 160 resp 200 km/h. En als ERTMS wordt ingevoerd zou je dat ook kunnen gaan rijden. Voor ‘opvoering’ van de bovenleiding hoorde je een tijd geleden over verdubbeling naar 3000 (3600) V=, maar daarover heerst voor zover ik weet al weer een tijd stilte. En over omschakeling naar 25kV is het ook stil.

Rene Warnders|30.01.16|20:52

John rdam,

Vanuit recente actualiteiten m.b.t de ontwikkeling en invoering van ERTMS is het maar de vraag of er tussen 2020 en 2030(!!!) een significante snelheidsverhoging wordt gerealiseerd. Landelijke opwaardering van ATB-EG naar ATB-NG zou een oplossing kunnen zijn. Persoonlijk zou ik het zeer triest vinden als er na 2021 nog 140 km/h wordt gereden. Soms vreet ik mijzelf nu al op tijdens een treinreis als er naar mijn mening harder kan worden gereden, maar goed.

Thomas de Kok|29.05.16|16:02

Er zijn treinen die met atb eg 160 km per uur rijden. Alleen. Ns maakt daar geen gebruik van. En er zijn maar een paar trajecten waar je 160 kan

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.