NMBS bestelt 1.362 dubbeldeksrijtuigen bij Bombardier-Alstom

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) heeft een raamovereenkomst gesloten met Bombardier-Alstom voor de levering van maximaal 1.362 dubbeldeksrijtuigen. De order omvat in totaal een bedrag van ongeveer 3,3 miljard euro. De eerste vaste bestelling van 445 rijtuigen wordt geleverd tussen 2018 en 2021. In totaal kan de NMBS 145.000 extra zitplaatsen aanbieden aan de passagiers.

Het consortium Bombardier Transportation – Alstom heeft de overeenkomst getekend met de Belgische Spoorwegen. Bombardiers deel is ongeveer 2,1 miljard euro, terwijl het deel van Alstom neerkomt op ongeveer 1,2 miljard euro.

Vaste order

De eerste vaste bestelling die vorige week ondertekend werd behelst het ontwerp en de bouw van 445 rijtuigen. De waarde van dit contract bedraagt ongeveer 1,3 miljard euro. Bombardiers deel bedraagt zo’n 787 miljoen euro, terwijl Alstoms deel ongeveer 471 miljoen euro waard is.

Bombardiers site in Brugge zal 65 multifunctionele stuurpostrijtuigen leveren en 290 niet-gemotoriseerde rijtuigen. Alstom zal 90 gemotoriseerde koprijtuigen ontwerpen en produceren in Valenciennes (Frankrijk) met de ondersteuning van haar competentiecentra op vlak van elektriciteit en signalisatie in Charleroi. Alstom zal ook het ETCS niveau 2-systeem ontwikkelen en produceren voor de volledige vloot.

Moderne mobiliteitsoplossingen

“Dit raamcontract voor bijna 1.400 dubbeldeksrijtuigen zal de Belgische passagiers voorzien van de meest moderne mobiliteitsoplossingen”, vertelde Laurent Troger, President van Bombardier Transportation. “Het is een bevestiging van het vertrouwen van de NMBS in Bombardiers producten en technologieën en versterkt verder onze langdurige samenwerking.”

“Deze order getuigt duidelijk van het sterke vertrouwen dat de NMBS heeft in onze dubbeldekstreinen en in het niveau van comfort dat ze bieden”,zei Andreas Knitter, Senior Vice-President van Alstom Europa. “Het is ook een aanwijziging dat de rijtuigen echt gewaardeerd worden door de passagiers en de ideale oplossing bieden voor het groeiende aantal reizigers.”

Ook in Nederland

De nieuwe treinen zullen de totale capaciteit van het NMBS netwerk verhogen met 145.000 bijkomende zitplaatsen. De treinen zullen een snelheid van 200 km/u kunnen halen en zullen ingezet worden op alle Belgische hoofdlijnen, grensoverschrijdend met Nederland en Luxemburg en ook op sommige hogesnelheidslijnen.

De M7 rijtuigen kunnen zowel ingezet worden als elektrische motorstellen als voor een door een locomotief getrokken trein, die samengesteld is uit zowel M7 rijtuigen als bestaande M6 dubbeldeksrijtuigen. Een voorspellend systeem moet de onderhoudsactiviteiten verbeteren en de onderhoudskosten verminderen.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.