NMBS Logistics, goederentrein, E-drivers

Machinisten NMBS Logistics besparen 25 procent energie

Machinisten van NMBS Logistics hebben het energieverbruik van een serie goederentreinen in één jaar tijd met 25 procent terug weten te brengen. Ook kwamen de treinen die meededen aan de proef 72 procent minder dubbel geel of rode seinen tegen, waarmee de spoorveiligheid is verhoogd. Deze proef werd mogelijk gemaakt door de aanwezigheid van energiemeters op de locomotieven. Bart van der Spiegel van het Energy Management van spoorbeheerder Infrabel geeft hier op 28 januari een presentatie over tijdens de Rail Technology Conferences in Parijs.

NMBS Logistics heeft in 2013 vijftig goederentreinen uitgerust met energiemeters. Dat is een derde van de totale vloot van de spoorgoederenvervoerder. Van der Spiegel: “De energiemeter meet de elektrische energie en zorgt ervoor dat energiebesparingen ook effectief leiden tot een lagere energiefactuur.”

Energiemeters

“Op basis van de gegevens die de energiemeters geven, het voorziene rijpad, het hoogteprofiel en het snelheidsprofiel van de lijn, bereiden de machinisten hun rit voor. Het doel is om zoveel mogelijk ongewenste stops te vermijden. Het stoppen en optrekken kost het meeste energie. In de voorbereiding van de rit houden de machinisten rekening met andere treinen die voor of achter hun rijden. Als ze zien dat er verstoringen zijn, dan nemen ze contact op met de verkeersleiding. Op basis van deze informatie bepalen ze zelf of ze op een bepaald moment zachter moeten gaan rijden of moeten uitrollen.”

“De machinisten hebben zelf een instructie voorbereid die ze tijdens de rit bekijken op een tablet. Er is een interne competitie tussen de machinisten. Dit doen ze puur voor de eer. Het zijn schitterende werknemers die dit voor hun werkgever NMBS Logistisch doen.”

Remenergie trein

“Door het minder bruusk rijden, gebruiken de treinen minder energie. Ze stoppen minder vaak en trekken niet zo snel op. De bestuurders anticiperen op een voorziene snelheidsverlaging en rollen een heel stuk uit. Het remmen verloopt langzamer waardoor een groter gedeelte van de energie terug geleverd kan worden aan de bovenleiding. Zo wordt dus veel minder energie verbruikt.”

De machinisten hebben daarmee het afgelopen jaar het energieverbruik van de goederentreinen met 25 procent weten terug te brengen. Daarnaast kwamen de treinen 72 procent minder dubbel geel of rode seinen tegen. Naast het dalende energieverbruik en de verhoogde veiligheid vermindert deze manier van rijden ook de slijtage aan de remmen van de treinen én de spoorinfrastructuur.

Feedback verkeersleiding

De volgende stap in het verminderen van het energieverbruik op het Belgische spoor is volgens Van der Spiegel de ingebruikname van een Traffic Management Systeem (TMS). “Dit TMS stelt vooraf vast waar treinen in conflict komen. De verkeersleider kan dan zelf een alternatief voorstellen. Dit wordt onmiddellijk doorgerekend. Zo wordt de dienstregeling dus realtime aangepast.”

“Machinisten hebben deze informatie nodig om ongewenste stops te vermijden. Infrabel onderzoekt hoe ze de data in het TMS kan exporteren naar tools op de treinen. Dit kunnen Driving Advisory Systems zijn. Zij geven de machinist feedback, zodat hij vooraf weet in welk tijdsvenster hij een volgende locatie moet bereiken. Daardoor kan een machinist op een gebruiksvriendelijke en energiezuinige manier zijn goederen van a naar b vervoeren.”

Energieverbruik spoor

Infrabel wil het energieverbruik op het Belgische spoor de komende jaren flink terugbrengen. De spoorbeheerder zou graag zien dat alle 1500 locomotieven en treinstellen die op het Belgische spoor rijden met een energiemeter en een Driving Advisory System worden uitgerust. Uit het onderzoek van NMBS Logistics blijkt dat de kosten hiermee flink kunnen worden teruggebracht. “Infrabel wil de spoorwegondernemingen de juiste informatie aanreiken. De plaatsing van energiemeters en Driving Advisory Systems is voor hen een rendabele investering die zo terugverdiend kan worden”, besluit Van der Spiegel.

Marieke van Gompel

Bart van der Spiegel geeft op 28 januari een presentatie tijdens de Rail Technology Conferences in Parijs. De Rail Technology Conferences vinden van 26 tot en met 28 januari plaats in het hoofdkantoor van UIC en behandelen de thema’s ‘Wiel-rail contact en wissels’, ‘Geluid en trillingen’ en ‘Duurzaam spoor’.

Schrijf je hier in voor dit interessante evenement:
http://www.railtech.com/paris-conference-2016/register/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.