Ontsporing TGV bij Straatsburg, Frankrijk

Onderzoek SNCF: TGV ontspoorde door menselijke fout

Het ongeluk met de hogesnelheidstrein in het Franse Straatsburg is waarschijnlijk veroorzaakt door een menselijke fout. Dat zegt de Franse spoorwegmaatschappij SNCF op basis van een onderzoek dat is uitgevoerd naar het treinongeluk. Daaruit blijkt dat de trein met een te hoge snelheid door de bocht is gereden. Daardoor ontspoorde het voertuig. De machinist verklaarde maandag tegenover justitie dat hij niet te hard had gereden.

Volgens het onderzoek van SNCF reed de trein met een snelheid van 243 kilometer per uur ten tijde van de ontsporing, terwijl er in het testprogramma stond dat de snelheid niet hoger dan 176 kilometer per uur had mogen zijn. Er zijn geen technische mankementen aan de trein of aan de spoorinfrastructuur gevonden.

Ontsporing

Bij het ongeluk vielen 11 doden en raakten 42 inzittenden gewond. Uit het onderzoek van SNCF blijkt dat er ten tijde van de ontsporing zeven personen in de cabine van de machinist aanwezig waren, terwijl dat niet is toegestaan. Ook bevonden zich kinderen in de trein, waarvan enkelen lichtgewond raakten. De spoorwegmaatschappij zegt dat er in het vervolg alleen nog maar technici mogen meerijden bij een dergelijke testrit.

De treintechnici voerden zaterdag een testrit uit op een nieuw deel van de hogesnelheidslijn dat nog niet in gebruik was genomen. Dit traject verbindt de Baurecourt (Moselle) met Vendenheim. De trein ontspoorde en vloog in brand. De locomotief belandde in het Marne-Rijnkanaal.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “Onderzoek SNCF: TGV ontspoorde door menselijke fout”

Arco Sierts|19.11.15|18:29

Dan heeft men serieus iets uit te leggen, want traject en trein zijn beveiligd met ETCS Level 2. Dan kan er van te hard rijden geen sprake zijn. Daarover staat in het rapport: “Dans ce type d’essai, les dispositifs de sécurité de la rame sont en partie désactivés pour permettre leur circulation au-delà des conditions normales”. Kortom: ze hebben ETCS uitgezet. Hoe naief kan je zijn – zonder signalering en protectie snoeihard rijden…

Arco Sierts|19.11.15|20:55

Men kan puur theoretisch volhouden dat het een menselijke fout is, precies zoals RENFE en ADIF bij Santiago de Compostella deden. Maar zulke snelheden rijden zonder signalering en zonder protectie (want daar lijkt het wel op) grenst aan verstandsverbijstering. En waarom zou je dat uberhaubt doen? Om te testen? Wat test je dan? Juist: het noodlot. 1 korte ‘flaw’ in je locatiebewustzijn (=’waar ben ik’) is zo gemaakt. Het is niet voor niks dat we in Nederland de grens bij 40 km/u hebben liggen…

John Verbeek|23.11.15|13:07

Beste Arco,
ECTS voorziet niet in testomstandigheden (176 km/u = 160 km/u + 10%). Dus om een trein te testen op de geldende baanvaksnelheiden (baanvaksnelheid + 10%), moet ECTS uitgeschakeld worden.

Wat in het artikel niet wordt vermeld is dat de toegestane snelheid vóór het 176 km/u gedeelte op 352 km/u (320 km/u +10%) lag. Vandaar dat die hoge snelheid van 243 km/u nog aanwezig was.

Richard de Leeuw|25.11.15|22:48

In andere publicaties wordt t.a.v. de maximale snelheid in testbedrijf (commerciële snelheid +10%) aangegeven: komende vanaf de HSL Est (352 km/h)bevindt zich, voordat het 176 km/h gebied ingereden wordt, eerst nog een (slechts 5 km lange!) sectie van 330 km/h. Er is tijdig tot 330 km/h geremd. De remming tot 176 km/h is echter (zo’n 10 seconden) te laat ingezet. Normaal borgt het beveiligingssysteem de tijdige remming, ook i.g.v. een dergelijke ogenschijnlijk nutteloze sectie van slechts 5 km.

Arco Sierts|27.11.15|11:17

Beste John,

ETCS kan zonder enig probleem tijdelijk andere maximumsnelheden ondersteunen. Kwestie van configuratie in het RBC.

Mvg,
Arco Sierts

Arco Sierts|27.11.15|11:28

@Richard: het probleem gaat hier nog verder dan het technisch borgen. Het probleem is dat er ook geen seinen zijn! Je moet het dus volledig hebben van het locatiebewustzijn van de machinist (“waar ben ik”). Dat is buitengewoon risicovol, helemaal bij extreem hoge snelheden, omdat de kilometetragebordjes vermoedelijk niet meer waarneembaar zijn, de omgevingswaarneming ook moeizaam wordt, en omdat je bij een paar seconden latere reactie meteen een enorm stuk verder bent. Onverantwoord.

Richard de Leeuw|28.11.15|12:36

Dit tragische ongeval toont daarmee wellicht dat het beter is, bij dergelijke snelheden onder ERTMS, ook in specifiek testbedrijf, om tijdelijk de maximum snelheden in het RBC aan te passen:
– hier moest binnen een paar seconden al weer een volgende remming ingezet worden
– algemeen: bij deze snelheden moet je zien waar je bent (kan je dat überhaupt en in alle omstandigheden)
– er is een (tijdelijke) technische oplossing mogelijk (uitsluiten human factor)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.