Vaker verbindingsverlies ERTMS op HSL, minder treinen staan stil

Het aantal keren dat de dataverbinding van het ERTMS-systeem op de HSL Zuid is weggevallen is in het eerste half jaar van 2015 gestegen opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De negatieve impact van het verbindingverlies op het treinverkeer is echter afgenomen, want minder treinen kwamen hierdoor stil te staan. Dat staat in de 37e voortgangsrapportage over de HSL Zuid.

De afname van het aantal gestremde treinen is onder meer te danken aan wijzigingen die in oktober 2014 zijn doorgevoerd om de impact van een kortstondig verbindingsverlies te beperken. Daardoor is het mogelijk om de verbinding na het wegvallen snel te herstellen, waardoor treinen door kunnen blijven rijden. Daarmee wordt de overlast voor reizigers beperkt. In april werd hier in een eerdere voortgangsrapportage al voorzichtig naar verwezen. De laatste cijfers tonen aan dat de maatregelen ook daadwerkelijk effect hebben gehad.

Het kwam in het eerste half jaar van 2015 41 keer voor dat een trein dat stil kwam te staan door dataverlies. Dat gebeurde in dezelfde periode in 2014 nog 80 keer. Het totaal aantal keren dat verbindingsverlies voorkwam, kwam in het eerste half jaar van 2015 op 111 uit terwijl dit in dezelfde periode in 2014 88 keer gebeurde.

Verbindingsverlies ERTMS, HSL Zuid, bron: ProRail
Aantal verbindingsverliezen en treinstops in de eerste helft van 2014 en in eerste helft van 2015. Bron: ProRail.

Uitval treinen

De Intercity Direct viel in het eerste en tweede kwartaal van 2015 relatief vaak uit. Volgens de rapporteurs viel dit met name te wijten aan externe factoren. Zo was de spoorinfrastructuur van de HSL op tien dagen meerdere uren gesloten door storm, winterse omstandigheden en stroomstoringen.

Overige factoren die bijdragen aan de uitval zijn de robuustheid van de infrastructuur (onder meer storingen in de Schipholtunnel), storingen aan het materieel en menselijke bedieningsfouten. Met name de storingen die leiden tot het stranden van treinen, hebben een negatieve impact op het overige treinverkeer.

Punctualiteitscijfers HSL, eerste half jaar 2015
Punctualiteitscijfers Intercity Direct en Thalys. Bron: ProRail

Uitvalcijfers HSL, eerste half jaar 2015
Uitvalcijfers Intercity Direct en Thalys. Bron: ProRail

Maatregelen

NS en ProRail hebben in 2014 een Quick Response Team en Response Team opgezet die de uitval op de hogesnelheidslijn moeten beperken. Zo wordt er bijvoorbeeld een calamiteitenlocomotief in Rotterdam gezet die gestrande treinen verplaatst, zodat een snelle doorstroming mogelijk is. Ook werken NS en ProRail met een efficiënter alarmeringsproces en zet ProRail extra storingsploegen in.

Verder is er een onderzoek gestart naar de effecten van wind op diverse materieeltypes en de mogelijkheden om bij harde wind langer met snelheidsbeperkingen door te kunnen rijden. Op dit moment rijden er bij hevige wind geen snelle treinen over de HSL. Verder vinden er analyses plaats naar bedienfouten van machinisten die ertoe leiden dat treinen stilvallen.

Sandwichbedrijf

NS is op dit moment bezig met het veranderen van de treinsamenstelling van de Intercity Direct van ‘Getrokken rijden’ naar ‘Sandwichbedrijf’. Dat betekent dat er zowel voor als achter de trein een locomotief komt. Daardoor moet de betrouwbaarheid van de treindiensten toenemen.

In de rapportage wordt kort verwezen naar de onderzoeken die op dit moment plaatsvinden naar betonrot, maar geeft daarbij verder geen nieuwe details. Het ministerie belooft de Tweede Kamer hier in een aparte brief van op de hoogte te stellen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Vaker verbindingsverlies ERTMS op HSL, minder treinen staan stil”

Peter Vandermark|29.10.15|12:10

De maatregelen lijken verdacht veel op die welke NS zoals die was dagelijks toepaste, m.a.w. een terugkeer naar ouderwets goed gemanaged treinrijden. Maar vandaag de dag dan wel met een duur prijskaartje.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.