ERTMS, spoortraject Zevenaar-Duitsland, foto: Alstom

Pilot ERTMS: treindienst sneller hervat na verstoring

Als de extra functionaliteiten van het beveiligingssysteem ERTMS beter worden ingezet, dan kan al in een vroeg stadium worden ingespeeld op dreigende vertragingen en verstoringen. Daardoor kan de treindienst na een grote verstoring bijvoorbeeld sneller worden opgestart. Dat blijkt uit het eindrapport van de ERTMS Pilot Amsterdam-Utrecht. De resultaten van de proef tonen aan dat ProRail en de spoorvervoerders het systeem nog te weinig inzetten om de operatie en het beheer van het vervoersysteem te optimaliseren.

De ERTMS-pilot is in 2013 gestart om ervaring op te doen op een baanvak waarop zowel het beveiligingssysteem ERTMS Level 2 als ATB is geïnstalleerd, ook wel ‘Dual Signalling’ genoemd. In de Pilot werkten ProRail, NS (NS International, NS Reizigers en onderhoudsbedrijf NedTrain), CapTrain, DB Schenker, LTE, Shunter, Strukton en TX Logistik samen. Verder waren diverse adviesbureaus betrokken bij de beantwoording van de onderzoeksvragen.

Verbeteringen

Hoewel de doelen van de pilot zijn behaald en Amsterdam-Utrecht succesvol in gebruik is genomen, zijn er nog veel zaken die die verbeterd kunnen worden voordat het ERTMS-systeem verder wordt uitgerold.

Uit het rapport blijkt bijvoorbeeld dat de impact van de aansturing van ERTMS door ICT-systemen tijdens de pilot is onderschat. Doordat ICT een belangrijk onderdeel uitmaakt van het ERTMS-systeem, stelt dit volgens de deelnemers andere eisen aan projectmanagement, risicomanagement en requiremanagement. “Door de pilot is dit aspect onderschat waardoor er door de pilot verkeerde keuzes bij de ontsluiting en verwerking van data ten behoeve van de monitoring op het baanvak zijn gemaakt.”

Verstoringen

Als deze processen worden geoptimaliseerd dan kan ERTMS diverse voordelen opleveren ten opzichte van het huidige systeem. Zo kan bij grote verstoringen de normale dienstregeling eerder worden opgestart. Ook kan de treindienstleider met ERTMS sneller inspelen op actuele situaties, zoals het per direct invoeren van tijdelijke snelheidsbeperkingen.

Deze mogelijkheden worden op de huidige ERTMS-baanvakken nog niet benut. Ook onderhoudsbedrijven kunnen meeprofiteren van het nieuwe beveiligingssysteem. Treinen kunnen data over defecte ERTMS-bakens in de spoorinfrastructuur direct aan hen doorsturen, zodat deze sneller kunnen worden gerepareerd.

Machinisten en treindienstleiders

Machinisten en treindienstleiders die deelnamen aan de Pilot waren nog niet allemaal bekend met het rijden onder ERTMS Level 2 in Dual Signalling omstandigheden. Voor machinisten is, in samenwerking met de Stichting Veiligheid en Vakmanschap Railvervoer (VVRV), een ERTMS basisopleiding en een ERTMS basisexamen ontwikkeld, plus een Dual Signalling kopopleiding en examen.

ERTMS vraagt van de machinist andere vaardigheden dan het rijden onder het ATB-regime, blijkt uit de proef. De machinist wordt meer een bedienaar van een computersysteem. Dat komt doordat hij moet rijden op basis van beeldscherminformatie en ook diverse gegevens moet invoeren. ERTMS bleek voor een aantal machinisten lastig door de ingewikkelde storingsafhandeling, de Engelse terminologie en het verwerken van beeldscherminformatie. Het slagingspercentage van de machinisten van NS was daardoor 85 procent. Bij NS International (ICE) en de goederenvervoerders slaagden alle deelnemende machinisten van het examen. Deze machinisten zijn gewend om met meerdere seinstelsels en beveiligingssystemen te werken.

Materieel

In de pilot is ervaring opgedaan met elf ICE treinstellen en tien NS SLT-treinstellen die op de baanvakken Amsterdam-Utrecht en Zwolle-Lelystad reden. Ook is er ervaring opgedaan met het toelaten van goederenmaterieel van de types BR189 (varianten J en K), BR203, DE6400 en G1206.

Vanwege problemen in de ERTMS-software van de tien SLT-treinstellen is het rijden onder ERTMS met dit materieel een half jaar later gestart dan de aanvankelijk geplande begindatum van september 2013. Dit had tot gevolg dat de pilot met een half jaar is verlengd.

Lees hier het volledige rapport.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.