‘RFID-tag op materieel moet Europees verplicht zijn’

Het zou goed zijn als er een Europese verplichting komt voor het uitrusten van treinen met RFID-tags. Dat zegt Juliette van Driel, ketenregisseur ‘wayside monitoring systems’ bij ProRail. RFID-tags (Radio Frequency Identification) 
maken het mogelijk om afzonderlijke onderdelen van een wagon, zoals assen en wielen, te monitoren en te volgen in de tijd. Dit maakt het mogelijk om mankementen aan locomotieven, rijtuigen of wagons vroegtijdig vast te stellen waardoor ontsporingen worden voorkomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Steven Don

4 reacties op “‘RFID-tag op materieel moet Europees verplicht zijn’”

Josse Van Assche|27.08.15|12:47

Prachtig systeem dat ik vorig jaar voorgesteld had bij mijn werkgever NMBS , maar afgewezen. Hun revisiesysteem van onderdelen wordt nauwelijks opgevolgd hetgeen onbegrijpelijk is voor veiligheidfuncties zoals remonderdelen ,deurbedieningsystemen, electronica enz.

Josse Van Assche

Arco Sierts|28.08.15|11:26

Dit had al 10 jaar onderdeel moeten zijn van ERTMS. Maar zolang alles & iedereen ERTMS kortzichtig wil blijven zien als treinbeveiligingssysteem ipv interoperabel procesbesturings-koppelvlak, zolang hou je dit probleem. Typisch voorbeeld van amateuristisch ICT-visie: technische systemen en technische discussies ipv operationele procesverbetering centraal. Dat overheden en boutendraaiers daar niks van snappen is logisch, maar dat de spoorsector dit ook niet snapt is wel heel erg triest…

Paul Lamote|05.09.15|15:13

Hoe drijven we de kosten nog verder op en prijzen we het spoorwegvervoer nog verder uit de markt.

Erik Huisman|22.07.18|18:07

De RFID technologie kan worden ingezet voor preventief onderhoud. Door regelmatig de thermometer te hanteren (=> de gegevens van het rollende materieel aandachtig door te nemen) kan je nagaan welke wagon (binnenkort) onderhoud nodig heeft. Repareer deze wagon tussen twee diensten in. Zo voorkom je dat een trein tussen de weilanden of in een wisselstraat strand (met alle complicaties).

Pro: Zorgvuldig plannen (en investeren)
Contra: plotselinge uitval (en nog duurdere reparaties en claims)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘RFID-tag op materieel moet Europees verplicht zijn’ | SpoorPro.nl

‘RFID-tag op materieel moet Europees verplicht zijn’

Het zou goed zijn als er een Europese verplichting komt voor het uitrusten van treinen met RFID-tags. Dat zegt Juliette van Driel, ketenregisseur ‘wayside monitoring systems’ bij ProRail. RFID-tags (Radio Frequency Identification) 
maken het mogelijk om afzonderlijke onderdelen van een wagon, zoals assen en wielen, te monitoren en te volgen in de tijd. Dit maakt het mogelijk om mankementen aan locomotieven, rijtuigen of wagons vroegtijdig vast te stellen waardoor ontsporingen worden voorkomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Steven Don

4 reacties op “‘RFID-tag op materieel moet Europees verplicht zijn’”

Josse Van Assche|27.08.15|12:47

Prachtig systeem dat ik vorig jaar voorgesteld had bij mijn werkgever NMBS , maar afgewezen. Hun revisiesysteem van onderdelen wordt nauwelijks opgevolgd hetgeen onbegrijpelijk is voor veiligheidfuncties zoals remonderdelen ,deurbedieningsystemen, electronica enz.

Josse Van Assche

Arco Sierts|28.08.15|11:26

Dit had al 10 jaar onderdeel moeten zijn van ERTMS. Maar zolang alles & iedereen ERTMS kortzichtig wil blijven zien als treinbeveiligingssysteem ipv interoperabel procesbesturings-koppelvlak, zolang hou je dit probleem. Typisch voorbeeld van amateuristisch ICT-visie: technische systemen en technische discussies ipv operationele procesverbetering centraal. Dat overheden en boutendraaiers daar niks van snappen is logisch, maar dat de spoorsector dit ook niet snapt is wel heel erg triest…

Paul Lamote|05.09.15|15:13

Hoe drijven we de kosten nog verder op en prijzen we het spoorwegvervoer nog verder uit de markt.

Erik Huisman|22.07.18|18:07

De RFID technologie kan worden ingezet voor preventief onderhoud. Door regelmatig de thermometer te hanteren (=> de gegevens van het rollende materieel aandachtig door te nemen) kan je nagaan welke wagon (binnenkort) onderhoud nodig heeft. Repareer deze wagon tussen twee diensten in. Zo voorkom je dat een trein tussen de weilanden of in een wisselstraat strand (met alle complicaties).

Pro: Zorgvuldig plannen (en investeren)
Contra: plotselinge uitval (en nog duurdere reparaties en claims)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.