‘RFID-tag op materieel moet Europees verplicht zijn’

Het zou goed zijn als er een Europese verplichting komt voor het uitrusten van treinen met RFID-tags. Dat zegt Juliette van Driel, ketenregisseur ‘wayside monitoring systems’ bij ProRail. RFID-tags (Radio Frequency Identification) 
maken het mogelijk om afzonderlijke onderdelen van een wagon, zoals assen en wielen, te monitoren en te volgen in de tijd. Dit maakt het mogelijk om mankementen aan locomotieven, rijtuigen of wagons vroegtijdig vast te stellen waardoor ontsporingen worden voorkomen.

ProRail gebruikt op dit moment twee systemen om de assen en wielen van treinen te monitoren, Hotbox-detectie en Wheel Impact Load Detection (WILD). Hotbox-detectie meet of de assen van treinen te warm zijn. Door oververhitting kunnen ze vastlopen of breken waardoor treinen kunnen ontsporen. Als de assen of wielen te heet worden, dan gaat er een signaal naar de treindienstleider deze belt de machinist die de trein tot stilstand brengt.

Assen en wielen

WILD wordt veel breder ingezet dan de Hotbox-detectie, vertelt Van Driel. “Dit systeem meet ook de dynamische, statische kracht van de assen en wielen. Als die te hoog is, dan zetten we een trein stil. Bij de treinontsporing in Borne was er bijvoorbeeld ook sprake van een hoge dynamische kracht. Als de vervoerder deze gegevens had gebruikt, dan had de ontsporing voorkomen kunnen worden.”

In Borne ontspoorde op woensdag 6 november 2013 een wagon van een beladen goederentrein. Door deze ontsporing raakte het spoor over een afstand van ongeveer vier kilometer zwaar beschadigd. De herstelwerkzaamheden kostten ongeveer 2,5 miljoen euro en hebben enkele dagen geduurd.

Levensduur rollend materieel

“Je wilt de problemen voor zijn. Voor je het punt bereikt dat een onderdeel van een trein kapot gaat, wil je onderhoud hebben gepleegd. Dit is belangrijk voor de levensduur van het materieel maar ook voor de spoorveiligheid. 

Zonder een RFID-tag komen de gegevens binnen op treinnummer, maar en is het voor de vervoerder lastig om achteraf terug te vinden om welke wagon het gaat.”

“Als je metingen gekoppeld hebt aan een wagon, dan kun je bijvoorbeeld ook zien of een wiel slechter wordt met de tijd. Als je keer op keer een meting hebt waarin de dynamische kracht oploopt, dan weet je dat je hem eruit moet halen.”

Metingen

“De metingen geven een schat aan informatie. Op basis van de gegevens bepalen we gebruikersvergoeding voor het spoor bepalen. Ook zien we met hoeveel ton er over het spoor wordt gereden. Dit geeft een indicatie over wanneer we onderhoud moeten plannen.”

“Hoewel de materieelkwaliteit de verantwoordelijkheid is van de vervoerder, hebben wij als inframanager ook een zorgplicht. Wij proberen daarom de gegevens die wij uit onze monitoringssystemen krijgen, zoveel mogelijk inzichtelijk te maken voor de vervoerders. Wij sturen vervoerders dagelijks overzichten van overschrijdingen. Ook geven we tijdens overleggen uitleg over deze gegevens. Vervoerders zijn niet verplicht om wat met deze gegevens te doen. Ze kunnen er nog voor kiezen om de informatie naast zich neer te leggen.”

RFID-tags

Het zou volgens Van Driel goed zijn als er een Europese verplichting komt voor de RFID-tags. “Dat is belangrijk, omdat met name de goederenvervoerders de grens overgaan. Je wilt geen extra drempels opwerpen met nationale wetgeving, vandaar dat dit Europees geregeld moet worden.”

NS Reizigers en vervoerder Arriva heeft al haar treinen reeds uitgerust met RFID-tags. Connexxion is bezig haar materieel te taggen. Ook een aantal andere spoorse partijen werken met de tags. “Onderhoudsbedrijf NedTrain krijgt een kwartier nadat de metingen plaatsvinden, de gegevens van de NS-treinen binnen in haar systeem. NedTrain richt het onderhoud van de treinen ook in op basis van de metingen. In hun systeem zit een aantal alarmniveaus op basis waarvan direct actie wordt ondernomen.

Rail Technology Conferences

Juliette van Driel van ProRail geeft op 17 november een presentatie tijdens de Rail Technology Conferences in Parijs. De Rail Technology Conferences vinden van 17 tot en met 19 november plaats in het hoofdkantoor van UIC en behandelen de thema’s ‘Wiel-rail contact en wissels’, ‘Geluid en trillingen’ en ‘Duurzaam spoor’.

Auteur: Redactie

4 reacties op “‘RFID-tag op materieel moet Europees verplicht zijn’”

Josse Van Assche|27.08.15|12:47

Prachtig systeem dat ik vorig jaar voorgesteld had bij mijn werkgever NMBS , maar afgewezen. Hun revisiesysteem van onderdelen wordt nauwelijks opgevolgd hetgeen onbegrijpelijk is voor veiligheidfuncties zoals remonderdelen ,deurbedieningsystemen, electronica enz.

Josse Van Assche

Arco Sierts|28.08.15|11:26

Dit had al 10 jaar onderdeel moeten zijn van ERTMS. Maar zolang alles & iedereen ERTMS kortzichtig wil blijven zien als treinbeveiligingssysteem ipv interoperabel procesbesturings-koppelvlak, zolang hou je dit probleem. Typisch voorbeeld van amateuristisch ICT-visie: technische systemen en technische discussies ipv operationele procesverbetering centraal. Dat overheden en boutendraaiers daar niks van snappen is logisch, maar dat de spoorsector dit ook niet snapt is wel heel erg triest…

Paul Lamote|05.09.15|15:13

Hoe drijven we de kosten nog verder op en prijzen we het spoorwegvervoer nog verder uit de markt.

Erik Huisman|22.07.18|18:07

De RFID technologie kan worden ingezet voor preventief onderhoud. Door regelmatig de thermometer te hanteren (=> de gegevens van het rollende materieel aandachtig door te nemen) kan je nagaan welke wagon (binnenkort) onderhoud nodig heeft. Repareer deze wagon tussen twee diensten in. Zo voorkom je dat een trein tussen de weilanden of in een wisselstraat strand (met alle complicaties).

Pro: Zorgvuldig plannen (en investeren)
Contra: plotselinge uitval (en nog duurdere reparaties en claims)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.